Canon eller Nikon - Hjälp mig!

Jag har i ett par veckors tid försökt komma fram till den bästa/mest prisvärda digitala systemkameran för min del. Från att ha varit en bestämd Canonist börjar mer och mer luta över mot Nikonanterna.

Innan digitalkamerornas tid fotade jag endast med en Canon systemkamera EOS 300, med standard 28-80 objektiv och extern blixt.

Sedan blev det en Nikon coolpix kompaktkamera som följdes av en Casio Exilim. Jag var aldrig särskilt nöjd med min Nikon varför den avigheten förmodligen har spelat roll även när jag tittar på systemkamera.

Ni är ju ett helt gäng fantastiska fotografer därute i bloggosfären och jag vet att många av de bloggare jag läser använder sig av en digital systemkamera.
Hjälp mig! Berätta vad ni fotar med, vad ni är nöjda med och vad ni är missnöjda med.

Mitt mål är att höja mitt fotograferande en eller ett par nivåer och jag väljer därför mellan Canon 40D [bästa mellanklass kameran från Canon just nu] eller en Nikon D80 [som prestandamässigt ligger mellen Canons 40D och föregångaren 450D].

Vad som talar för en Canon är, trots det högre priset, att jag har lite utrustning som redan passar etc. Vad som talar för Nikon är att jag får såpass mycket mer för pengarna att jag för samma pris kan få en extra macroglugg etc.

Jag skulle uppskatta såå mycket om ni kommenterade detta inlägg och berättar om era egna erfarenheter.

Tusen tack på förhand!

image384

Kommentarer
Postat av: Hanna-Sofia

Tyckte själv det var lika svårt att välja men här hemma blev det en Nikon D 80. Har precis investerat i ett Macroobjektiv också. Tyckte inte det jag fick med var något vidare utan valde ett annat som jag iofs fick rabatt på.

2008-04-27 @ 14:09:05
URL: http://nancyandi.blogg.se/
Postat av: Elin

Jag gillar ju Nikon bäst, men när jag pluggade foto var det ungefär 50-50 som hade Nikon och Canon. Tror det är mycket smaksak, men jag kan i alla fall säga att jag är SUPERNÖJD med min begagnade F100 som jag köpte för 8000:-. Jag har en optik till den som är 28-105 och med Macro. Använder det till allt! Bilderna på min blogg är dock plåtde med mobilkamera. I alla fall de flesta, så kolla inte kvalitén där!

2008-04-29 @ 14:17:49
URL: http://elinbanan.blogspot.com/
Postat av: Patrik A

jag ska köpa en nikon D60 under veckan.....oj vad jag ser fram emot den.

2008-05-01 @ 23:09:05
URL: http://averin.blogg.se
Postat av: :.sara

Tack för era åsikter! Jag har fortfarande inte bestämt mig :-)

2008-05-01 @ 23:24:47
Postat av: *Malin*

Själv har jag en Nikon D50, ångrar att jag inte köte snäppet bättre... Älskar iaf min Nikon, men har även en coolpix som är riktigt kass i mitt tycke. Canon har jag ingen som helst erfarenhet av så där kan jag inte tycka till. :-) Jag tror det är lite vad man är van vid. Jag har alltid haft Nikon i alla kameror o är van vid deras system o knappar.

2008-05-02 @ 10:40:25
URL: http://fotomalin.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback