What about betongklockan i TV4-studion

Imorse låg jag i soffan och tittade på nyhetsmorgon och vad stod där i bakgrunden om inte betongklockan från Forsbergs Form. Nyfiken som jag är undrade jag om den fortfarande fanns att köpa eftersom jag mindes att den endast tillverkades i begränsad upplaga. Efter en snabb mejlkonversation med Johan Forsberg som är designern bakom Urbild fick jag veta att det finns ungefär 30 klockor kvar utav den numrerade upplagan i 180 exemplar. Den lanserades år 2000, tänk att den mer eller mindre blivit en modern klassiker på bara tio år! Med lite kvick huvudräkning, och om köpeutvecklingen följer snittet, har man alltså ca två år på sig att bli en av de lyckliga med en Urbild i sin ägo. Åsså måste man ha 18 000:- att spendera på den förstås.

Johan har inriktat sin design mot ett material - betong. Golvuret gjuts med en blandning av krossad gnejs och granit samt havssand från Öresunds botten. Därefter diamantslipas det rufft för att få en levande yta och slutligen pigmenteras och impregneras ytan. Klockan står stadigt på en svartlackerad metallfot och urverket är ett tyskt quartsverk. Golvuret är stålarmerat och en kärna av cellplast gjuts in för att minska vikten till 100 kg. Höjd 195 cm. Du kan läsa mer om Forsberg Form och se övriga produkter här. De urfina bilderna är en ren njutning att se på och loggan är snygg som tusan måste jag säga.

Visste du förresten att när man fotar klockor, eller använder dem utan batteri i t ex. utställningar så är det bästa sättet att presentera dem med visarna pekandes på 10.10 (eller 13.50) - som en glad mun, vilket påverkar åskådaren positivt.



Foto: pressbilder Forsberg Form

Kommentarer
Postat av: bengt-arne lundgren

var kan man köpa denna klocka (forsberg form) jag bor i skåne

2011-12-02 @ 14:34:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback