Original och märkning, viktigt eller värdelöst?

Mitt i denna förkylningskoma har jag ju glömt att berätta vad som följde med mig hem i förra veckan. Nämligen sidobordet KARL-JOHAN från IKEA PS-serien som lanserades 1 april i fjol. Jag älskar formen på det och att det är så petit trots att det är av massiv kärnbjörk! Eftersom hemmet består av mycket vitt med inslag av svarta detaljer så tänkte jag måla det just svart, men som jag våndats inför detta. Jag brukar inte låta tankar som original eller märkningar avskräcka mig från att förvandla möblerna så att de passar hemma hos mig på bästa sätt (string-hyllan är ett exempel) men just i detta fallet tvekar jag lite. Undertill på bordet finns det nämligen en fin liten brännmärkt stämpel, ett typexempel på en märkning som berättar något om produktens historia, och den kommer ju helt klart att täckas om jag målar det. Meh, det är ju bara en IKEA-pryl kanske ni tänker, men jag tycker att det är lite synd med tanke på att designen i särskilt IKEA PS är något extra. - Kvalitativt och hållbart och definitivt något som kan leva i generationer och en produkts värde behöver ju knappst mätas i kronor och ören. Hur ser ni på det här med original och märkning? Är det något ni tar hänsyn till eller rekonstrueras det hej vilt i stugorna?


Foto: eget kollage av bilder från IKEA, Getty Images och Jeltje Fotografie

Kommentarer
Postat av: Jessica

Varför inte låta en cikel med märket i mitten vara omålad. Inte för att man kryper och tittar under så ofta, men kan ju se snyggt ut om man skulle göra det.. ;o)

2010-02-04 @ 14:52:40
Postat av: Linda

Måla på bara! :) Det är bättre att det passar dig.

2010-02-04 @ 14:53:30
URL: http://www.knorrigt.com
Postat av: Sara/Little Miss Fix It

Tack för era synpunkter! Får se om färgburken åker fram i helgen...

2010-02-05 @ 20:28:41
URL: http://littlemissfixit.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback