Typsnittens periodiska system

eller blogginlägget om hur ett blogginlägg blir till.
Vissa dagar vet jag precis vad jag ska blogga om, medan andra ter sig lite mer trögflytande eller utmynnar i något helt annat. Idag blev det efter den sista devisen, definitivt något annat. Jag hade tänkt att göra ett inlägg om ett DIY-projekt men efter middagen började jag bläddra i senaste numret av Sköna Hem som kom idag. En snabb japansk (bakifrån och fram) genombläddring och när jag kommit igenom större delen av tidningen hajar jag till, på sidan 35 - snyggt!! Läser intresserat ingressen men blir lite förrvirrad (det kan lätt bli så när man läser bakifrån) är det en styling, ett utsnitt eller vad tusan kommer den här härliga interiören ifrån? Bläddrar vidare och frågetecknen rätas ut när jag får se hemma-hos-reportaget på sid 33-24 (sid 34 är en heltäckande reklam för en mejeriprodukt mitt i alltihopa). Gotland, gu vad jag älskar den ön, undrar om vi kommer flytta tillbaka dit någongång...  Åhh den där pläden är ju to die for (Pia Walléns korsfilt) ...snygg stege undrar om det är ett hemmabygge? *bläddrar* meh! en korsfilt till!! Är de gjorda av pengar eller? Vad jobbar de med? ..men den svarta är snyggare... *blädderblädder* "Grafiska formgivarparet Henrik Nygren..." Åhh det där rackarns fina soffbordet igen, undrar vad det kostar egentligen... när var det jag blev förtjust i det.. hos första familjen jag var barnflicka va? oj jag kan inte varit mer än 14-15 år... länge sen är det i alla fall "bord av Poul Kjaerholm" jaha, det visste jag inte. *öppnar ny flik för Blocket.se söker på Kjaerholm* två träffar - inget bord *öppnar ny flik för tradera.com* men inte heller där någon träff av vikt *öppnar ännu en flik, nu lauritz.com*  får flera träffar men inte bordet jag letar efter, hittar en skitsnygg weekend-bag och överväger om jag ska bjuda, berättar lockande för Jesper om denna auktion men han nappar inte på betet och jag kommer på att jag inte besökte sajten för att kolla accessoarer denna gång. *googlar Poul Kjaerholm* och får veta att bordet heter PK61 - good to know. Om jag hittar en passande bild på bordet i en interiör så kan jag ju göra ett inlägg om det - det är ju en designklassiker... vem har tagit bilden? *bläddrar/letar namn på fotograf* Johan Carlsson - inte så lätt att googla ett så vanligt namn precis, jaha han stavar bara med ett "s" *googlar Johan Carlson* epitetet fotograf dyker upp utan att jag behöver skriva det. Hans hemsida säger ingenting och på tidningens hemsida (som inte är helt lättnavigerad, ska jag leta under aktuellt eller hemreportage?) hittar jag inte reportaget, det är väl för tidigt, tidningen har ju inte kommit i butik än. Kanske har Henrik Nygren en hemsida, och bilder på sitt hem där.. nä varför skulle han ha det? Äsch värt att kolla *googlar Henrik Nygren* och känner den lilla taggen av dåligt samvete då jag läste någonstans att det produceras x mängd koldioxid vid varje googlesökning man gör shit jag måste verkligen cykla till jobbet hela sommaren. Även om det regnar. Tur att jag har semester snart. Oj där är en bild som påminner om hemma-hos *klickar på länken och kommer till Cap&Design* läser en artikel som skrevs för två år sedan då Henrik Nygren fick platinaägget för sina över 20 år i branschen. Oj, så gammal ser han inte ut. Scrollar ner på sidan och fastnar för rubriken Periodiskt system för typsnitt. Wow, cool affisch! Jag som verkligen gillade kemi i skolan, konstigt det var ju ett favoritämne, har jag ju inte tagit vara på precis -möjligtvis när jag tävlar mot Adam i Vinn Adams pengar på väg till jobbet, ja inte för att jag har själv har ringt in till radion men... *klickar på länken* Oj, snyggt! Men synd att det är gjort i så gammaldags stil.. iihh t o m årtal och designer står med! Det här måste jag blogga om, bra att man får ladda ner det själv då måste det ju vara ok att använda bilden i bloggen? Eller finns det någon att mejla... nej men det verkar vara lugnt. Spread the word liksom.

Meh, nu gjorde jag så där igen, jag skulle ju blogga om mitt DIY-projekt... nåväl, det här var ju bara så häftigt. En typonörd som jag kan ju inte låta bli att spara detta till samlingarna. *öppnar en ny flik; sv.wikipedia.org (hur många gånger har jag inte skrivit "se" istället för "sv" och hamnat på en sida jag trodde var sloveniens, vilket det inte var och som fortfarande är för mig ett mysterium) och söker på periodiska system* Jag trodde för ett ögonblick att affischen var gjord så att typsnitten var valda efter namnet på grundämnena... aha, det är de 100 högst rankade typsnitten som är med... juste. Här kan man läsa mer om bakgrunden och designerns tankar. Och här kan du själv beställa eller ladda ner affischer, klistervinyl, t-shirts, skrivbordsunderlägg eller tapeter.

Jaha, vilken rubrik ska jag skriva? Vad handlar det om? Affischen visar ju Typsnittens periodiska system, så det är ju passande. Jag kanske skulle skriva inlägget precis så som det uppkom? Undrar om någon orkar läsa... jag får väl lägga till en underrubrik
... eller blogginlägget om hur ett blogginlägg blir till. Ja, så får det bli.


Foto: nedladdad bild från Béhance NETWORK i egen sammansättning

Kommentarer
Postat av: Nilla

Jag gillar ditt inlägg, skulle nästan ha kunna varit mitt ;-) :-)

Fin affisch med förresten! Ha det bra.

2010-07-06 @ 09:48:43
URL: http://tankebubblor.blogg.se/
Postat av: Proforma - Irene

Haha... klockrent! Visst orkade jag läsa... :)

2010-07-06 @ 11:40:50
URL: http://proforma.blogg.se/
Postat av: pernilla

Hahaha! Det där låter precis så som jag är. Skönt att det finns fler tankespridda människor :D

2010-07-06 @ 12:26:51
URL: http://vitaparlor.blogspot.com
Postat av: Hildur - fixa&dona

Helt underbart blogginlägg!!! Kraam!

2010-07-07 @ 00:24:29
URL: http://fixaodona.se
Postat av: Lisa H

Så knasigt och underbart att få "höra" dina tankesteg så här! Klart man läser :D

2010-07-30 @ 17:29:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback