DIY - pumpalykta (Jack O' lantern)

P g a datorstrul förra helgen kommer först nu en beskrivning på hur jag gick till väga för att skapa min pumpalykta. Bra att ha till hands nästa år om inte annat.

Du behöver:
  • en pumpa
  • vass ganska liten kniv
  • en matsked (ju rundare desto bättre)
  • bläckpenna
  • runt föremål som ritmall, jag använde en tratt
  • potatissticka
Jag använde en tratt som ritmall vilket gjorde att den gick att trä över skaftet och ritade en cirkel i passande storlek för lyktans lock (så att man kan gröpa ur innehållet och stoppa i ett ljus). Skär bort cirkeln med kniven i c:a 45° vinkel för att locket inte ska falla in i lyktan. Gröp ur kärnor och fruktköttet med en sked -innehållet är väldigt trådigt  så det kan underlätta att även använda händerna. OBS! Väldigt slajmigt, så skydda lämpligen kläderna med ett förkläde. När du har gröpt ur det mesta är det dags att rita ansiktet. Jag gjorde en grovskiss och testade lite olika uttryck på papper innan jag fastnade för en riktigt arg uppsyn, sedan ritade jag ögon och mun på fri hand. Behöver du hjälp på traven eller mallar -kolla in Martha Stewart. Om man trycker lagom hårt med pennan kan man faktiskt sudda ut oönskade linjer med fingret. Det är bra att göra skissen lite mindre än man tänkt sig så att det finns utrymme för finjusteringar efteråt. När du är nöjd med uttrycket kan du perforera linjerna med potatisstickan så går det lättare att skära sen. Skär efter linjerna tills hela biten kommer loss, finjustera kanterna och skrapa rent insidan ytterligare med skeden. Stoppa i ett tänt vämeljus och placera lyktan på en lagom avskräckande plats he-he. Voila!

(Ursäkta de hiskeliga bilderna, usch vad jag inte tycker om att fota i mörker, dessutom glömde jag vitbalansen...)


Sara Zetterström, Little miss fix it

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback