Paketrosetter och arvegods

Vita vadderade kuvert känns inte särskilt kalasiga tycker jag och när jag nu ska skicka ett paket till Holland behövdes det piffas upp lite. Jag har inte många, för att säga nästan inga alls, ärvda saker efter gamla släktingar. Något som är väldigt tråkigt eftersom jag tycker att det ger en extra dimension - en personlig historia till sakerna. Dels är min släkt fylld av många fastrar, mostrar och kusiner och det alltså är en stor skara som ska dela på kakan och dels för att jag bara har mormor kvar och övriga mor-och farföräldrar dog för många år sedan. Men en sak har jag fått efter morfar och det är en fin uppsättning av akvarellfärger. Jag äger även en ny, komplett, låda med färger men det är alltid morfars gamla som åker fram - den känns liksom mer äkta. Ikväll blev det en paketknut i de holländska färgerna, nästan löjligt enkelt att göra något opersonligt lite personligare och man missar ju knappat att det eventuellt vankas presenter.

Än idag tjugo år efter morfars död har jag väldigt lite insikt i hans hobbies, om nu akvarellmålning var en av dem, men det känns fint att plocka fram hans gamla plåtask när andan faller på (något som sker alldeles för sällan tyvärr). Hur har ni läsare det hemma, äger ni mycket arvegods?


Foto: Sara Zetterström, Little Miss Fix It


Kommentarer
Postat av: Hildur - fixa&dona

Här hemma finns det "lagoma mängder" arvegods. Den klassiska servisen från Henriks farmor, massa dukar från min mormor och en del porslin och uppläggningsfat från min farmor och farfar. Och en 50-tals stol i teak med skinnklädd sits från farmor och farfar och ett linneskåp i teak som min mamma fått av sin mamma. Och ett piano jag ärvt efter min mamma. Där ser man... det fanns visst en hel del arvegods här hemma! :-)

2010-10-12 @ 23:37:27
URL: http://fixaodona.se
Postat av: Tina

Usch, kommer ärva alldeles för mycket - brukar skoja med mina föräldrar om att de ska se till att sälja av lite innan de tänker trilla av (vi har en smula morbid humor i min familj)...



Jag är ensam arvtagare till större delen av släkten och mina föräldrars enda barn. Med andra ord så finns 99% av arvegodset just nu hos mina föräldrar som ärvt det av äldre släktingar - och när mina föräldrar går bort så är det bara jag som kan ta över det.



Som tur är så är mina föräldrar löjligt unga så det lär dröja innan det är dags, med andra ord slipper jag fundera på var jag ska göra av allt förrän jag är så där i 60-årsåldern skulle jag tro..! :-D

2010-10-13 @ 08:09:49
URL: http://www.tinajoathome.blogspot.com/
Postat av: Lotten

Jag har en massa ärvda möbler och saker här hemma.... båda mina föräldrar är döda liksom far och mor-föräldrar samt svärfar så du kan förstå att det liksom svämmar över ;-) Jag har hela garaget fyllt till bredden med möbler som jag av sentimentala skäl har svårt att göra mig av med.... Men.. nån dag skall jag ta hit en handlare som får ge mig ett bud .

2010-10-13 @ 08:24:55
URL: http://ornnastet.blogspot.com
Postat av: Sofia-Tingelings

Åh, vilken otroligt finfin idé!

Nej alldeles för lite arvegods. Men en akvarellask har jag tack vare svärfar som tidigare jobbade på Kreatima. Han har även försett mig med Origami-papper och annat härligt.

Var så himlans kul att ses i helgen – massor med kram!

2010-10-13 @ 09:35:08
URL: http://tingelings.devote.se
Postat av: Nanna

Jag har faktiskt en hel del och har även turen att alla mina finns kvar förutom fine morfar. Men jag älskar arvegods o gamla saker och det vet de om. Gärna om de har historia bakom sig. Så jag brukar få också :)

2010-10-13 @ 10:24:55
URL: http://nannashem.blogspot.com
Postat av: Maria

Vilket fint paket! Åh, nu blir jag nyfiken...känner du många personer i Holland, månne? :P X

2010-10-14 @ 08:48:06
Postat av: Mobile

Nice site, regards from the netherlands!

2011-11-24 @ 07:54:19
URL: http://mobile.bloglyric.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback