Den friserade sanningen

Jag tror att de flesta bloggare lite till mans förskönar verkligheten. Inte så att det ljugs tungor (eller ska jag skriva pekfingrar) svarta direkt men om det visas en dagens outfit så är det inte med sängrufsigt hår och pyjamas precis även om det kanske är just så dagen har tillbringats mest. Eller när det kommer till en interiörbild så väljer vi det hörn av hemmet som inte är belamrat av pappershögar som borde sorterats in i pärmar för flera veckor sen och inte heller klädhögarna efter veckans trötta och sena avklädning vid fotänden av sängen visas upp. Nej vi väljer ju vilka glimtar vi vill bjuda på. Såklart. Allt för att bygga vår image.

Eftersom jag själv ofta ser mitt hem genom en kameralins är jag högst medveten om fenomenet men ändå, trots detta, har jag också en naiv tro på att det jag ser är så det ser ut. I verkligheten. Därför satte jag nästan morgonteet i vrångstrupen när jag bläddrade genom dagens DN. Som en av många hemnetknarkare är det flertalet vackra vyer som klickas igenom varje vecka och det skulle inte förvåna mig om just detta objekt passerat och avundsjukt suckats åt. Döm om förvåningen när den "hänförande utsikten över takåsarna" i själva verket ser ut som rastgården till en centralt belägen institution för de med hästarna utanför stallet så att säga. DNs Viktor Barth-Kron utrycker det som att mäklarfirman Bjurfors slagit något slags rekord i missvisande mäklarbild och jag är beredd att hålla med. Hur sugen blir man att handla bostad av en sådan oseriös fastighetsbyrå? Not so much.


Foto: eget montage av bilder från hemnet.se (där den övre bilden nu ersatts av den undre)

Kommentarer
Postat av: Johanna.B

Haha ja herregud vad gör man inte för att försköna verkligheten en aning! ;)



Trevlig helg!

/Johanna

2011-12-03 @ 14:48:08
URL: http://johannab.se
Postat av: M

Hi hi, vore nog bäst om det fanns en medelväg. Här är det mer ett undantag om man skulle springa på en stylad bostadsannons. Satt just och tittade på värsta bilderna: För 60 mille kan du få ett liv i mörker med fördragna murriga gardiner och ja, det är ganska mörkt ute också ;) http://mbl.is/mm/fasteignir/fasteign/index.html?eign=513083

2011-12-03 @ 16:25:36
URL: http://reykjavikfragments.blogspot.com/
Postat av: Susanne

Oj, ja det var ju en viss skillnad på bilderna.

Viss skillnad tycker jag även att det är på vilken fokus man bör ha på mäklarbilder och bilder i inredningsbloggar och magasin. Mäklarbilder bör givetvis inte vara vilseledande men i inredningstidningar och bloggar är det väl bara härligt med en stylad drömvärld. Det är den förskönade bilden jag vill se när jag knarkar inredningsmagasin, inte tvätthögarna, de ser jag nog av hemma. :)

2011-12-03 @ 21:30:03
URL: http://inredningsbloggen.wordpress.com
Postat av: hilda

haha :) sånt är dumt för man går ju ändå på visning sen och upptäcker hur verkligheten är...

2011-12-06 @ 12:59:43
URL: http://hildasbilder.webb.se
Postat av: Fotograf Linda-Pauline

HAha smart!

2011-12-08 @ 11:51:34
URL: http://lindapauline.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback