♥ IKEA

Gårdagen hamnar lätt på topp 3 av roligaste dagar på jobbet, lite nypa sig i armen-varning på den. Det var ju första dagen på modul 2 i Home Furnishing Development 3 och jag har befunnit mig i hjärtat av IKEA - designavdelningen IoS (IKEA of Sweden). Hur många kodak moments som helst, men absolut totalförbjudet att ta några egna bilder tyvärr. Först var det en tur på 3:e våningen där hela nästa års sortiment visas i en inspirerande och relevant utställning (visserligen min 4:e runda eftersom jag jobbar med katalogen 2013 men alltid kul att fokusera på nya saker). 20% är nyheter vilket betyder en hel del tittgodis. Eftermiddagen tillbringade jag med syskonparet och designerduon Knut & Marianne Hagberg. Oj, oj vad de har hunnit med att rita möbler under sina 33 år på IKEA, ungefär 1000 st! De berättade om designproccessen och visade oss sin kreativa arbetsplats. Kompetenta, erfarna, mysiga och roliga! (Knut kom tillbaka inspringande i rummet efter att ha mottagit ett mobilsamtal och skriker: BORN IN THE USA! Lillan (Marianne), nu ska du höra, Micke (Warnhammar, lmfi anm) har fixat fem biljetter till Brucan, fy fan vad roligt!!)
Vi avlade även ett besök i modellverkstan, där jobbar ett gäng hantverkare av toppklass som tillsammans med IKEAs designers gör ritningarna till verklighet för att testa funktion och utseende innan det skickas till produktion. Det var definitivt den renaste verkstad jag har varit i och allt som användes blev omsorgsfullt satt tillbaka på sin plats. Tiden flög iväg och ja, som sagt det var en dag av toppklass.

Nu ska jag ila iväg på ännu en sortimentsutställning och eftermiddagen kommer tillbringas i studion här på ICom. Ibland är det spännande att gå på studiebesök även på sitt eget jobb...






Foto: IKEA

Kommentarer
Postat av: Åse - Interiörguiden

Vilket sjukt roligt jobb du verkar ha!!!

2011-12-06 @ 13:03:33
URL: http://www.interiorguiden.se
Postat av: 1975 by Eva

Haha! Det var just den kommentaren jag hade tänkt skriva.

2011-12-06 @ 14:08:38
URL: http://evatellander.se
Postat av: Carina

I Älmhult finns inte bara världens första IKEA utan även världens bästa!!

Vi har allt från produktidé till det att produkten möter kunden. Ingen annanstans finns hela kedjan och i en sån liten håla som Älmhult. Fantastiskt att vi låter allt vara kvar här och lyckas locka de mest kompetenta inom sina områden hit.

Modellverkstaden säger jag bara I like!! De är inte bara otroligt duktiga utan även otroligt trevliga och tillmötesgående. Ett av mina favvoställen, näst efter din arbetsplats då såklart!

Ja, du har ett sjukt roligt jobb Sara!!

2011-12-06 @ 21:30:36
Postat av: Sara - Little Miss Fix It

Ja, jag vet! Värt 4.20 h tågtid om dan.... ;)

2011-12-06 @ 21:36:49
URL: http://littlemissfixit.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback