På Kwartelstraat i Eindhoven

När vi var i Eindhoven hälsade vi även på hos värdparets svägerska/syster Loes [loose], hennes blivande man Joost [djeust] (det tog mig ungefär två dagar att få till den rätta holländska uttalet) och illcharmiga mopsen "Mosee". De bor i ett parhus, som för mig kändes typisk holländskt med sitt bruna och vita tegel, och har storslagna planer för renovering/utbyggnad. Faktiskt så var renoveringen av blivande matsal/vardagsrum i full gång som ni kan se på en av bilderna.

Loes är arkitekt (utbildad på Design Academy) och har ritat om huset själv. Förutom att jag är extremt svag för exteriören och den framknackade tegelväggen i trappan så gillar jag blandningen av gammalt och nytt - som spegeldörrarna och trappräcket i hallen som möter det minimalistiska köket. Kolla vilka häftiga element som Loes ritat i golvet bakom kökets bardel. När man behöver dammsuga lyfter man enkelt på gallret. I badrummet avslöjades en ovanligt lyckad preliminärlösning, man hade nämligen förälskat sig i svindyra kranar och duschblandare och för att bygget inte skulle försenas satsade man på dessa och valde att tillfälligt göra handfat av två fruktskålar (8€/st från Hollands motsvarighet till Ica, typ) som man borrade hål i. Hur fiffigt som helst. Jag ser verkligen fram emot att få se huset i sin nya skrud, åtminstone delvis, nästa gång vi kommer och hälsar på.


Foto: Sara Zetterström, Little Miss Fix It

Kommentarer
Postat av: tinajo

Så läckert! :-)

2011-07-08 @ 08:09:59
URL: http://tinajoathome.blogspot.com/
Postat av: Ida

Vilka fina bilder, jag får aldrig nog av att kolla på bilder inifrån folk hus & lägenheter : ) Hihi.

2011-08-01 @ 18:30:26
URL: http://kawrtnee.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback