Piet Hein Eek

Tillbaka till verkligheten igen, med en arbetsdag som sträckte sig mer än lovligt över majoriteten av dygnet känner jag mig lagom mör och inser att jag borde sova för lääänge sedan. Först vill jag bara dela med mig lite av den holländska godispåsen som jag kom hem med. I lördags bjöd som sagt Eindhoven på ett riktigt gråväder. Värdinnan föreslog att jag skulle fråga hennes svägerska om stans måste-ställen på design - och inredningsfronten. Sagt och gjort, på midsommarafton pumpade jag både grannen och Melles syster på butiker och utställningar, och gissa om det var en lyckträff att få uppslagen serverade av en grafisk designer och en arkitekt! I hällande regn cyklade vi alltså kors och tvärs genom stan. Den längsta sträckan var nog den som betalade sig mest, i andra änden av stan huserar nämligen designern Piet Hein Eek. För ett halvår sedan etablerade han sig i nya, mycket större lokaler där han numera har butik/showroom/verkstad och galleri. De nya lokalerna inrymmer dessutom hans studio och t o m en restaurang. Det sista var nog tur för mig så att mitt sällskap kunde fylla på energidepåerna och orka hänga med in i varendaste utställningsrum och gång på gång stanna för att invänta fotografen. Förutom sina egna verk och mycket annat fanns där både japanska cyklar och Dixonlampor till försäljning.
Lite för sent upptäckte jag att självaste Piet Hein satt i sin studio och jobbade när vi lämnade byggnaden, så nu har jag lovat mig själv att säga -Hej! nästa gång jag ser honom, och att jag gillar det han gör, för det gör jag verkligen.
Foto: Sara Zetterström, Little Miss Fix It

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback