Duka för påskkalas

Idag vaknade jag upp till ett typiskt påsk på Gotland. Kallt och lite regnigt. Så har nog de flesta påskhelger som jag tillbringat på ön sett ut. Förutom förra året då vi satt i t-shirt på Stora torget och drack rosé i solskenet på långfredagen.
Idag bjuder denna långa dag alltså varken på sol eller vin men jag tänkte bjuda på lite påskpyssel och den som känner sig manad en riktigt kycklinggul kalasdukning imorgon kanske kan få lite inspiration. Here go en radda tips för att piffa en dukning:
Som bordstabletter är ett enkelt sätt att sätta färg på dukningen att använda lite styvare papper. Och som exta dekoration kan man lägga ett tårtpapper ovanpå och låta pappersspetsen rama in tallriken.
En jättesöt servettvikning som passar påsken är denna kanin. Jag gjorde mina linneservetter av Ikeas metervara AINA som jag färgade med textilfärg i kulören solros och sydde till 50x50cm stora servetter. Jag matchade servetten med ett sidenband i samma kulör och använde en boll från en bit bollfrans som kaninsvans. En utförlig video hur man viker en kanin finns här.
Ett äggpyssel som jag visat förut är dessa små ljus gjutna i tomma äggskal. Sätt i en äggkopp och tänd dem till middagen. Instruktion om hur man gör hittar ni här.
Ett annat äggpyssel på samma tema är dessa små vaser. Töm ett ägg på innehållet genom att försiktigt knacka ett litet hål i toppen, jag passade på att göra en omelett till lunch i samma veva, skölj ur skalen och sätt i en liten påskblomma. I en äggkopp står vasen sedan perfekt.
En annan bordsdekoration är att plantera en liten lökväxt i ett äggskal och sedan sätta den i en äggkopp vid varje plats. Dekorationsgräs och urblåsta vaktel-ägg (säljs på Panduro) kan också vara fint på påskbordet och tillsammans med lite washitejp på en tandpetare kan man skriva små hälsningar eller gästernas namn och använda som bordsplacering. Ytterligare en variant på bordsplacering som jag gjorde för några år sen hittar man här.
Duka resten av bordet med favoritporslinet och använd olika höjder på skålar och tallrikar för att skapa dynamik. Ett stort no-no är att ställa ett påskris mitt på bordet så att gästerna inte ser varann. Och är man dessutom känslig mot pollen kan ett knippe heliumballonger sätta den sista tonen på dukningen. Personligen älskar jag ballonger och tycker att de gör vilket kalas som helst festligare och här använde jag lite snyggare metallic-varianter i gult och vitt, knöt fast dem med sidenband som jag fäste i en tung skål mitt på bordet. Helium kan man hitta i välsorterade hobbybutiker.
Nu ska jag fortsätta den här långa fredagen med att jobba lite. Jag har inte kommit ur pyjamasen än men är det semester så är det. Hallå, skrev jag just orden jobba och semester i samma mening? Oh well, det ena utesluter kanske inte det andra ibland. Glad Påsk!
Foto: Sara Zetterström, Little miss fix it

Kommentarer
Postat av: Proforma - Irene

Åh, vilket härligt påskigt inlägg, inspirerande och fina bilder! Glad Påsk på dig!

2012-04-06 @ 18:38:37
URL: http://proforma.blogg.se/
Postat av: Sara- Little miss fix it

Åh tack det samma Irene, glad påsk!

2012-04-06 @ 22:08:15
URL: http://littlemissfixit.blogg.se/
Postat av: Jessica

Den där solgula inspirationsbomben gjorde mig just på väldigt gott humör. I kombination med solen utanför så skiner det överallt hos mig just nu.

2012-04-07 @ 08:01:50
URL: http://retrolyckan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback