IKEA-kataologen 2013

Foto: eget kollage m skärmdump av årets katalog
 
Nu är den här! Visserligen får vi i Sverige vänta ännu några veckor innan den dimper ner i brevlådan men om man inte kan hålla sig så finns den amerikanska upplagan som nätversion här.
 
Ibland kan jag verkligen sakna det. Ja, att jag sedan fem år aldrig mer kan gå in i ett IKEA-varuhus med "kund-ögon". Förväntansfulla, ångestladdade, energikrävande eller är-vi-aldrig-framme-vid-kassan-snart-och-hur-mycket-kommer-det-här-kalaset-kosta-egentligen-känslor, eller vad man nu känner inför det stora blå varuhuset. Sedan 2007 är jag en del av företaget och har mer eller mindre alltid jobb-ögon i butiken. Sorgligt värre. Nu har jag gjort det igen, fast med katalogen. Förra årets IKEA-katalog hade precis blivit klar när jag började jobba som inredare på IKEA Communications och det var min sista jungfruresa på katalogskeppet. Nu har jag jobb-ögon även när jag bläddrar igenom en av världens mesta trycksak.
 
Här är dessutom en liten film om extramaterial som man kan ta del av via appar och andra teknikalieter...
 
 
 
Det är så mycket personliga känslor i denna upplaga. Från september-oktober någon gång till april ungefär jobbade jag med årets katalog, min första katalogproduktion, och allt från snabba skisser, till 3D-bilder och i viss mån även studioarbete har jag varit med och petat i. Vi är MÅNGA som har jobbat med katalogen varför det nästan inte finns någonting som jag kan peka på som "mitt" resultat men kanske desto bättre för nu kan jag istället vara småstolt över en himla massa saker som jag vet vi satte ihop tillsammans. Vissa saker bättre och andra sämre. Det vore jättekul att höra era åsikter om den nya IKEA-katalogen, vad är ert första intryck? Och hey, det må vara min första katalogbebis men jag uppskattar er ärliga mening och/eller konstruktiv kritik.
 
Enjoy!
 
 

Kommentarer
Postat av: Lotta

Oj, lika roligt varje år. Man längtar efter den nya Ikea katalogen. Vilka roliga idéer kommer att finnas med? Jag som är lite "tyg-galen" , vill alltid åka direkt och handla. Detta årets Ikea katalog verkar var ett nytt äventyr, med appar m.m. Ska bli spännande att få se i "verkligheten". Vilket förbaskat roligt jobb du måste ha, men även svårt att hela tiden komma med nya idéer!?

Svar: Vad passande för dig som är tyggalen att det är textilfokus i år. :) Ja, förhoppningsvis känns årets katalog lite ny och jag ser precis som du fram emot pappersupplagan. Det är himla kul och som tur är jobbar jag i stora kreativa team vilket underlättar att hålla en hög nivå av nytänk och fiffiga lösningar :).
Little Miss Fix It

2012-07-20 @ 17:04:39
Postat av: Mikaela

Wow!! Så coolt!! När jag var liten ville jag bli inredare på Ikea!! Och även nu tjuter jag av lycka varje år när den dimper ner i brevlådan!! Ska bli spännande att se hur årets ser ut!! Du kan väl tala om lite närmare vilka miljöer som du har varit med och skapat!! :)

Svar: Vad roligt Mikaela, vad fick dig att ändra din barndomsdröm? Jag tänkte visa lite personliga favoriter och kanske berätta mer om några av lösningarna så håll utkik fram över!
Little Miss Fix It

2012-07-20 @ 17:45:42
URL: http://fruerikssons.se/
Postat av: Hanna-chan

Tufft jobb att vara kataloginredare åt IKEA! :D

Svar: Ja, det är grymt kul! :)
Little Miss Fix It

2012-07-20 @ 18:29:50
URL: http://klockanhalvtre.blogg.se
Postat av: Anna

Är det bara jag som inte kommer någon vart när jag klickar på kataloglänken?

Svar: Anna, testa att klicka på "här", fortfarande är det någon slags bugg som gör att hela stycket blir understruket, men själva länken ligger endast i slutet på stycket. Vilken webbläsare använder du förresten?
Little Miss Fix It

2012-07-20 @ 18:30:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback