Lammskinn från Graute gård

Om det är något som stått högst upp på min önskelista till hemmet länge så är det ett vackert lammskinn. Ett par gånger har några andra blivit de lyckliga men till mitt hem har ännu ingen grafitgrå härlighet hittat. Förrän nu.
 
När Marsipanrosen kom till världen var vi ense om att det är en finfin present för en bebis för det finns ju inget annat material som är så slitstarkt, värmande, vackert och smutsavstötande som ull. Sagt och gjort för precis som de skinn vi tidigare köpt och givit bort ville vi ha ett från Graute Gård på Gotland och när vi åkte till ön i september så passade vi på att åka dit och hälsa på och spana in den nya butiken som invigdes i somras. Vet ni förresten att på Gotland finns det bara lamm, inga får. Lamm och lammongar som det heter på gotländska.
 
Graute är en gammal vacker 1600-talsgård som drivs av Kjell och Jenny som bor där med sina fyra barn och just då, till Jespers stora glädje, även fyra kattungar. Förutom de traditionella skinnen i olika prisklasser så finns det många andra fårskinnsprodukter och accessoarer av Jennys design i butiken - kuddar, dynor, väskor, gosedjur, kläder och armband för att nämna några. På deras hemsida kan man se alla produkter och om man vill följa livet på gården kan man göra det via facebook (Graute Gård).
 
Jag lärde känna Kjell och Jenny för tio år sedan (när vi sprang orientering i samma klubb) och vet att dessa lamm har levt ett fantastiskt liv runt husknuten på gården och blivit väl omhändertagna vilket alltid känns bra i magen. Något som kändes mindre bra i magen var att en tant föll för samma skinn som jag bestämt mig för en stund tidigare innan jag lämnade det obevakat en stund då Kjell visade oss runt i butiken. Jag fick övertyga henne ganska bryskt om att jag var den rättmätiga köparen, men det ger bara extra krydda till historien så här i efterhand.
 
Nåväl, nu har Marispanrosen fått hemmets första lammskinn och det vandrar mellan soffan, vagnen och babygymmet men om jag får bestämma ligger det allra bäst i soffan...
 
Foto: Sara Zetterström, Little Miss Fix It
 
 

Kommentarer
Postat av: Tina

Är övertygad om att lilla Boo snart är stor nog att övertyga sin mamma om att även få med en kattunge hem vid nästa besök :)

Svar: Ha-ha, om det inte vore för den förbenade allergin så hade mannen redan övertygat sin fru för 13 år sen... ;)
Little Miss Fix It

2012-10-16 @ 10:28:36
Postat av: Evelina

Åh! Där var vi i somras precis innan hon öppnade den nya butiken. Hon är så trevlig och dottern (flickan på bilden) visade oss gården med alla lamm:) så söt!

Svar: Vad kul! Det är en superfin familj hela högen :-)
Little Miss Fix It

2012-10-18 @ 08:36:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback