Nyfiken i en strut: Frågor & svar i Drömboende

Idag har de roliga händelserna avlöst varandra. För det första kom mannen hem från sin tjänsteresa (Marsipanrosen jublar och välkomnade honom med att köra vargtimmen lite tidigare än vanligt), och Little Miss Fix It har fått massa nya besökare under dagen Välkomna!

Sist men inte minst var det ju idag som Barometerns bilaga Drömboende kom ut och på sidan 2 är jag med. Tillsammans med fem andra som på olika sätt jobbar med att förverkliga andras inredningsdrömmar fick jag svara på lite frågor och nu tänkte jag utmana er med att göra detsamma. Det vore superroligt om ni ville dela era vedermödor och drömmar med mig så besvara gärna samma frågor i kommentarsfältet. Vill ni veta vad jag svarade? Jamen se till att dela med dig av era svar då?!

 

Hur bor du?

Hur skulle du beskriva din egen inredningsstil?

Ge tips på hur man kan göra sin inredning personlig?

Tråkigaste huspysslet?

Ditt drömprojekt?

Det här kommer aldrig in i mitt hem...

Vilken är den största inredningsmissen du gjort?

Foto: Faximil från Barometerns bilaga Drömboende hösten 2012

 


Kommentarer
Postat av: Tippbritta

Vi bor i en 50-talsvilla i en stad mitt i Norrland.

Min inredningsstil är färgglad. Blandar gärna rosa, grönt och turkost med svart och vitt, mycket loppisfynd som jag gärna stylat om och lite grafiskt på det:)

Våga använda mer färg! Och inred med saker du själv tycker är fina och som gör dig glad!

Tråkigast måste väl ändå vara att städa toaletten...

Mitt drömprojekt vore att bygga ett helt nytt hus i funkisstil!

Jag har svårt för shabby chic...

Jag tror inte att jag gjort någon riktig miss, blir det tokigt så målar jag gärna om eller fixar till det så det blir bra till slut ändå:))

Kram Ida

2012-10-18 @ 20:53:12
URL: http://tippbritta.blogspot.se
Postat av: Karin

Klart jag vill se vad du svarade!
Hur bor du? I studentlägenhet, nummer tre i ordningen, men inte så länge till. Snart väntar flytt till egen lägenhet tillsammans med pojkvännen i hemmastaden Göteborg. Längtar :)
Hur skulle du beskriva din egen inredningsstil? Stil? Hm, den är glad, lite busig och samtidigt stilren (pojkvännen står för den vita stilrena delen).
Ge tips på hur man kan göra sin inredning personlig? Som mångårig student har jag fått ta vad jag kommer över och göra det till mitt, och mer personligt än så kan det knappast bli. Jag älskar soffbordet jag fick från farmor som en gång var min farmors och farfars i deras första boende, som jag nu har slipat och oljat. Farmor trivs också väldigt bra i vår soffa när hon är på besök. Så tipset är, ta vara på fina minnen.
Tråkigaste huspysslet? Pyssel är alltid kul! Det är dock ganska pyssligt att vika tvätt, det är rätt trist.
Ditt drömprojekt? Just nu, slipa och måla stolarna som står på vinden, men först göra tentorna. Sen, renovera ett hus.
Det här kommer aldrig in i mitt hem... Man ska aldrig säga aldrig. Eller jo, ALDRIG mer blommor i sovrummet. Pojkvännen blev så fruktansvärt allergisk sist. Ingen kul natt.
Vilken är den största inredningsmissen du gjort? Det är inte så svårt att inreda en studentlägenhet. Jag har kvar alla mina missar...

2012-10-18 @ 21:16:50
Postat av: Frida

Hur bor du?
Jag bor i en bostadsrätt i Majorna i Göteborg men jag och min sambo önskar oss ett litet hus eller radhus. Vi har letat länge och längtar verkligen efter ett lite större boende. Helst med en liten trädgård.

Hur skulle du beskriva din egen inredningsstil?
Ganska enkel med mycket vitt och grått fast ändå mysigt! Det är vad vi vill åt iallafall! Vi har en del ärvda saker som vi verkligen tycker om och en stor "äkta" matta i vardagsrummet. En riktig pärla.

Ge tips på hur man kan göra sin inredning personlig?
Att verkligen gilla allt som kommer innanför tröskeln. jag är urbota trött på "sålänge" lösningar!

Tråkigaste huspysslet?
Kanske de där små detaljerna som liksom aldrig blir klara. Den lilla listen och eluttaget som inte kommit upp än...

Ditt drömprojekt?
Ett litet fint men gammalt och slitet hus att försiktigt sätta tänderna i. Tänk att få pilla fram orginaldetaljer men ändå modernisera lite grann där det behövs...

Det här kommer aldrig in i mitt hem...
Aldrig är starkt men jag tycker verkligen inte om färgen rosa...

Vilken är den största inredningsmissen du gjort?
För mycket öppen förvaring kanske...Jösses vad jag gillar skåp att stänga och byråer. Bästa vapnet mot plotter!

Nu är väldans nyfiken på hur du svarat Sara! och tack för en toppenblogg, bästa faktiskt!

2012-10-19 @ 13:32:50
Postat av: VICKY

Jag måste bara få säga det att jag tycker din blogg är så jäkla härlig. Ditt språk och dina små historier och ALLT. Jag är inte själv mamma och läser därför inga mammabloggar (då jag försökt har jag bara gäspat). Men HEEY vad kul att din blogg kika fram!!Heeelt annorlunda. Här blir man inte trött på babybabbel hur mycket du än skriver om den lilla :) Ha en fin helg! KRAM Victoria

2012-10-19 @ 16:30:54
URL: http://sweetkaylee.blogg.se
Postat av: VICKY

P.S Ursäkta så hemskt mycket för attt jag bara för givet kallade din blogg "mammablogg" det var inte meningen :D jag menar en blogg med mycket babybabbel bara :)

Svar: Men Vicky! Åh om du var här skulle du få den största kramen, hård som tusan. TACK för dina fina ord och skitsamma om jag är en mammablogg eller en annan blogg med babybabbel. För på frågan vad jag är för blogg skulle jag svara som Vivian i Pretty Woman: -What do you want it to be? ;-) Ha en toppenhelg du med och välkommen åter!
Little Miss Fix It

2012-10-19 @ 16:32:17
URL: http://sweetkaylee.blogg.se
Postat av: Anonym

Hur bor du?
Jag bor med min sambo och hund i en bostadsrätt med två rum och kök i stockholm.

Hur skulle du beskriva din egen inredningsstil?
Jag vet inte riktigt. Just nu försöker jag återskapa känslan som lägenheten kanske hade när huset byggdes på 40-talet. Men utan att bli besatt av teak och designklassiker. Jag gillar att snickra och fixa själv så nästan allt har jag gjort själv mer eller mindre.

Ge tips på hur man kan göra sin inredning personlig?
Jag tycker man ska köra så det ryker! Försök att inte tänka så mycket på stilar eller mode, utan göra det som man vill i hjärtat. Det är ju dessutom inne att ha det ombonat och mysigt. Så även fast man har en spretig stil så blir ju det "helrätt" ändå :)

Tråkigaste huspysslet?
Laga mat. Utan tvekan.

Ditt drömprojekt?
Jag skulle vilja köpa ett gammalt hus på landet, eller i alla fall långt ut från stan. Och bara försöka bevara och framhäva själen i huset. Sånt är så spännande och roligt!

Det här kommer aldrig in i mitt hem...
Vita väggar.

Vilken är den största inredningsmissen du gjort?
Inredningsmiss vet jag inte, men allt för ofta tröttnar jag på tex spackling eller grundarbwte i allmänhet. Så ett par gånger har jag fått börja om i ett rum för att underarbetet varit så dåligt gjort.
Men det blir ju tråkigt efter en kvart! Och tar längre tid än själva förändringen!

Tack för en härlig blogg! Du har ett härligt språk och känns jordnära och "vanlig" fast på ett bra sätt. Och du tar otroligt fina bilder! Hoppas du orkar fortsätta lääänge till!

/Tina

2012-10-19 @ 16:56:57
Postat av: Hanna G

Hur bor du?
Hus byggt 1948 utanför Kalmar. 120 kvadrat, på två våningar med de sociala rummen på nedre plan och sovrummen på övre plan.

Hur skulle du beskriva din egen inredningsstil?
Modern, svensk, enkel, grafisk

Ge tips på hur man kan göra sin inredning personlig?
Inte stirra sig blind på trender, utan inreda som man verkligen vill ha det själv. Man kan ju hämta inspiration från tidningar, butiker, bloggar men göra det i sin egna stil..

Tråkigaste huspysslet?
Renovera fönster!! Det sysslade vi med hela sommaren och är ff. inte färdiga..

Ditt drömprojekt?
Att få blåsa ut källaren och göra en fin tvättstuga med spa-del och ett pyssel och hobby-rum!

Det här kommer aldrig in i mitt hem...
Spets, rosetter och annat gullegull! :-)

Vilken är den största inredningsmissen du gjort?
Vi byggde vårt kök alldeles för fort efter vi flyttat in och nu ser jag brister som jag ångrar, t.ex. att det är för liten arbetsyta mellan hällen och vasken. Stor miss som skulle kosta mycket pengar att rätta till..

Kram kram!

2012-10-19 @ 17:56:25
Postat av: Anonym

Hur bor du?
I en liten men otroligt rymlig, mysig o charmig 40-tals lägenhet i Växjö.

Hur skulle du beskriva din egen inredningsstil?
har tagit fram/bevarat/nyskapat mycket från 40-50 talet och adderat lite IKEA. Mycket mönster o färg. Hemtrevligt o väldigt mig... dvs inte alls alla som älskar mina mönstrade tapeter mm.. ;)

Ge tips på hur man kan göra sin inredning personlig?
Välj de möbler o saker som gör dig glad o bry dig inte så mycket om trender o andras smak. Det är ju du som ska bo i ditt hem!

Tråkigaste huspysslet?
Jag hatar damma och det här steget att få den rena tvätten vikt och in i skåpet..

Ditt drömprojekt?
Håller precis på att renovera köket, det är allt jag kan drömma om just nu. Diskmaskin, ny ugn o bli av med de fula spegelluckorna o platta luckor med Ticka beslag :)

Det här kommer aldrig in i mitt hem...
en kontorsstol! Hur kan en möbel vara så ful? då offrar jag hellre min rygg i en pinnstol...

Vilken är den största inredningsmissen du gjort?
När jag var gammal nog att äntligen få måla om mitt flickrum o välja helt själv. Då valde jag en knallig grön färg och svampade väggarna (detta var 90-tal...) otroligt gräsligt o jag grät o vi målade om till vitt en vecka efter..

2012-10-20 @ 00:14:22
Postat av: Lotta

* I ett 50-tals hus i Småland.
* Vita väggar,trä golv, färg glada textilier, gamla och nya saker blandade, för att få en härlig mix!
* Gå på "mag-känsla", det är du som ska bo där, ingen inredare!
* Städa!
*Trädgården behöver snart ett lyft.....
* Mönstrade tapeter i hela rummet, skulle jag bli "nervös" på. Sätter hellre dit mönstrade textilier, typ gardiner/kuddar, som man kan byta efter humör.
* Vet inte..vår renovering 92, var noga genomtänkt men självklart kan det klia lite i fingrarna när man ser nya hus med andra lösningar.

2012-10-20 @ 20:51:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback