Hur man kortar en rullgardin

Som jag nämnde i fredags är jag mitt inne i ett fixar-stim, där av bloggtorkan. För precis ett år sedan renoverade vi halva lägenheten och jag var gravid i åttonde månaden runtflängandes som något slags superpreggo. Just nu kör jag samma race med 14-timmars arbetsdagar och inreder Marsipanrosens rum. Jag funkar så - roliga saker ger mig sådan energi att jag orkar nästan hur mycket som helst. Jag har sytt, målat, tapetserat, sytt lite till, målat ännu mer och sågat en hel del. Bland annat mörkläggningsgardinen till barnrummet. Vill man att ongen ska somna innan solen går ner får man ju skapa lite mörker dessa ljusa sommarkvällar så när jag ändå var i farten passade jag på att korta ner den så att rullgardinen passar i fönsternischen istället för att hänga utanför och fladdra/sugas fast sådära tokirriterande så fort det blir lite vind.
 
När man ska korta en rullgardin är det bara två saker att tänka på:
  • klipp kanten det rakaste du kan
  • se till att ev. illbattingar sitter på behörigt demoleringsavstånd, gärna innan du börjar
Foto: Sara Zetterström, Little miss fix it
 

Kommentarer
Postat av: Thea

Vad söt den undre bilden är!

Svar: Tack, ja hon är söt vår lilla huligan ;)
Little Miss Fix It

2013-07-03 @ 09:11:02
URL: http://theasspace.blogg.se
Postat av: Katrin

Nämen tänk, detta är ju precis vad vi ska göra med två rullgardiner till sovrummet. Tack för tipsen! ;) dock har vi vår Kotte i magen fortfarande så den bör ju inte störa allt för mycket när vi ska klippa så rakt vi kan :)
Ska bli kul att se resultatet sen, är sugen på inspiration till blivande barnrummet! :)

Svar: hihi, vilken tajming. Det var första gången jag kortade en rullgardin på bredden och måste säga att det var enklare än vad jag trodde. Barnrummet ska plåtas imorgon så efter det kan jag bjuda på lite inspiration förhoppningsvis!
Little Miss Fix It

2013-07-03 @ 17:35:32
Postat av: Anonym

Hur lång är gardinen?

Svar: Längden vet jag inte men jag kortade bredden från 200 till 188 cm
Little Miss Fix It

2013-07-03 @ 18:56:33
Postat av: Marie

Superlängt efter att få se barnrummet! :)

Svar: Hihi, hoppas att du inte blev besviken då... ;)
Little Miss Fix It

2013-07-04 @ 08:20:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback