DIY potatistryck på textil

Vet ni att en av de vanligaste ingredienserna i ett svenskt hem, potatis, är en fin-fin källa till kreativitet? För jag lovar, har du väl kommit igång så vill du inte sluta att göra potatistryck.
 
Dela potatisen och skär till önskad "klisché", man kan freestyla eller använda alla möjliga tillhyggen. Bakänden av en hårnål, öglan liksom, är perfekt att göra frihandsmönster med men här har jag använt mer geometriska former så jag tog ett litet lock till en pärlburk och maskeringstejp till min hjälp. Är potatisen stor kan det vara bra att skära till ett handtag/en knopp på baksidan för bättre grepp.
 
 
När du är nöjd med din form är det bara att gå loss på tyget. Doppa potatisstämpeln i färgen och pressa den sedan på önskad plats. Är det en större stämpelyta kan man rolla på färgen med en skumgummiroller för en jämnare fördelning, använd gärna ett kladdpapper att testtrycka och rulla av överflödig färg på.
 
Jag använde ACRA-K från textilfarger.se, en riktig kvalitetsfärg till bra pris, hemmagjord i Sörmländska Trosa. Tyvärr lite stora förpackningar, för den är dryg, men man kan ju gå ihop några stycken och köpa. Eller så testar man något från den lokala hobbybutiken. När färgen har torkat fixerar man den genom att stryka trycket på högsta värme i 30 sekunder. Använd en pressarduk om du är rädd om strykjärnet.
 
 
 
Här tryckte jag på metervara som ska bli framsidan till två kuddfodral, men funkar du som jag så kommer du snart gå loss på allt möjligt: gardiner, påslakan, kläder. Det härliga är att det bara är fantasin som sätter gränsen. Eller en tiomånaders bebis...
 
Foto: Sara Zetterström, Little Miss Fix It
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Hildur - fixa&dona

Så sjukt snyggt och inspirerande! Och vilka dunderfina bilder du bjuder på dessutom. Ah, jag vet inte när jag ska hinna med det här, men det bara måste göras. Får involvera barnen och ta oss an en riktig pysseldag nån av de stundande sommarlovsdagarna. Stooor kram på dig!

Svar: Men gulle du, tack! Ja, gör't, dina barn kanske dessutom faktiskt bidrar till något annat än att suga på svamprollern ;) Kramkramkraam
Little Miss Fix It

2013-06-12 @ 08:17:22
URL: http://www.fixaodona.se
Postat av: smäm

Fint det blev :)

Svar: Tack! :)
Little Miss Fix It

2013-06-12 @ 13:24:43
URL: http://xn--smm-rla.se
Postat av: Elin

Jaha ännu ett (gammalt hederligt) toppen tips som måste testas!
Kram Elin

Svar: Hi-hi :)Kramkram
Little Miss Fix It

2013-06-12 @ 15:19:26
Postat av: Emma Fahlstedt

Så snyggt, och kul att använda potatis. Som lekispysslet man gjorde där på 80-talet men för vuxna. Ska testas, tack för tipset!

Svar: Eller hur, så enkelt att man glömmer bort det :)
Little Miss Fix It

2013-06-13 @ 17:47:20
URL: http://emmafahlstedt.blogg.se
Postat av: Lotta

I like it...precis något för en gammal förskole-fröken som jag! Lite svårt att inte gå BaNanaZ och trycka på allt i ens väg. Nästan jag skulle kunna se spår av Boo´s fina små fötter bredvid. :)
Kram

Ps. Mönstret skulle du kunna sälja dyrt till Ikea!!

Svar: Ha-ha, jag får sälja in idén! Kram o glad midsommar
Little Miss Fix It

2013-06-13 @ 22:08:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback