När man måste tänka om

Efter en helg fylld av både gapskratt (hade två kollegor på besök och lördagkvällen tillbringades på stan, mellan amningarna skall tilläggas, och den ena är galnare än den andra och tillsammans har man fasligt roligt) och sånt som man kan hålla sig för skratt för (tänk jobbansökan. Tänk jobbansökan för det jobbet du är mammaledig från, alltså ditt jobb - och att du måste söka det igen för att hela företaget omstrukturerar. Lägg till lite magsjuka på det, inte så skrattretande, jag sa ju det) är det måndag igen. Ny vecka och nytt på sovfronten. En läsare undrar hur det går med Marsipanrosens sömn.
 
Om vi säger så här - hennes sömn är det inget fel på, värre är det med min eftersom hon använder mig som napp mellan midnatt och soluppgång. Det är en klar förbättring eftersom hon numera kan somna i sin egen säng vid 19-tiden och förutom ett par uppvak som hanteras med vyssjande och en amning om det krisar så är kvällen lugn fram till midnatt ungefär. Sen är det snuttande deluxe och mannen sover, hon somnar, jag somnar och ingen orkar lägga tillbaka ongen i hennes egen säng så då vaknar hon en gång i timmen och somnar inte igen förrän jättenappen sitter där den ska. Jag har slutat gnälla för det finns ju onekligen en lösning på problemet. Att sluta amma. Men eftersom jag känner mig extremt självisk när jag tänker den tanken när jag har en kropp som fungerar fint och kan förse mitt barn (som trots allt bara är sju månader) med mat, tröst och närhet så har jag bestämt mig för att fortsätta ett tag till. En vecka i taget.
 
Och detta utan att skriva någon annan på näsan om hur man ska eller inte ska göra för det vill jag absolut inte. Gör det som fungerar bäst för dig. När jag inte orkar mer, när jag känner att vågen ammning/mammning väger mer åt vänster och jag är en sämre mamma för att jag är så trött av amningen så kommer jag sluta. Men bara att bestämma sig för att ta en vecka i taget stärkte mig och gav lite ny energi.
 
Men det var ju inte det rubriken syftar till, nej det är mer materiellt än så. Ni vet den lite franska, från Gotland släpade barnsängen i järn som vi köpte i slutet av sommaren och som tillsammans med Marsipanrosens garderob och fina tapet bara är tok-ljuvlig? Den är också tok-opraktisk när man har en liten ål och klätterapa till onge. Och jag har väl haft det på känn länge, kanske redan innan själva köpet men jag trodde väl att man kunde hoppas på en lugn, stilla och försiktig liten bebis. As if!
Som det är nu så måste man ha öronen på skaft och agera kobra-snabbt om man hör minsta pip från sovrummet för gör man inte det så möts man av en jämfotahoppande och gallerskakande lite huligan och det är verkligen bara en tidsfråga innan hon ramlar överbord. Så i eftermiddag blir det till att införskaffa en helt vanlig spjälis. Så kan det vara när verkligheten kommer ikapp och nu hör jag att ongen har vaknat så bäst att ila!
 

Kommentarer
Postat av: Malin Rosö - DIY - Lantliv - Villa Gråbo ♡

Vilken liten goding! :)

Svar: :) Visst är hon.
Little Miss Fix It

2013-03-25 @ 11:49:39
URL: http://malinlindstroms.blogg.se/
Postat av: Erika

Vilka underbara fantastiska ungar vi har allihop. Min vilding är 18 mån nu och jag fick också toppbetyg av henne som napp dag- som nattetid. Nu i efterhand kan jag tänka "åh så mysigt det var att ligga där hela nätterna mage mot mage och lukta på sin bebis" - men mja det var det ju faktiskt inte alltid så fantastiskt. tillslut fick jag nog och slutade amma på nätterna och åh så underbart det var att få SOVA!!. Ammade vidare dagtid tills skruttan var drygt 15 mån trots de konstanta frågorna "är det inte dags att sluta nu?!" Jag älskade att amma men tänk att mskor ska ha så mkt åsikter hela tiden, så länge man gör som man vill blir det bra liksom! Kram

Svar: Det är ju inte alltid lätt att veta hur man ska göra, att bli förälder öppnar ju tyvärr inte dörren till en hemlig del av hjärnan fylld med givna svar. Däremot talar magen ofta om vad som känns bäst och det är väl det viktigaste, att hitta sig själv i föräldrarollen. :)
Little Miss Fix It

2013-03-25 @ 12:30:22
Postat av: Lille W's mamma

Vi har de precis likadant hos oss.. Vår plutt är nästan jämngammal med er dessutom. Här lutar ja lite mer åt att sluta men vet inte alls hur ja ska tackla de!

Svar: Visst är det klurigt och dessutom krävs det oftast en riktigt förankrad vilja till förändring för om man bara gör det halvdant kan man lika gärna strunta i det, för både bebis och ens egen skull :)
Little Miss Fix It

2013-03-25 @ 17:33:17
Postat av: Kimberly

Så synd på den himla fina sängen! Jag som var så avis. Då kan jag kanske nöja mig med sängen som vi fick gratis av prinsessan Estelle, då skulle ni passat på!

Svar: Känns som jag missat något? Berätta mer om sänghistorien!
Little Miss Fix It

2013-03-25 @ 19:25:45
URL: http://kimberly.nu
Postat av: Anonym

hade samma problem med amningen.jag har dock bara delammat men min bebbe ville med snutta hela nätterna o vaknade varje timme till jag höll på att bli tokig.min man fick ta över på nätterna i en vecka. jag skötte nattningen o sedan fick han vaggas till sömns.nu efter det har vi kämpat med att somna själv.jag ammar för att han ska komma till ro o lägger sen ner. det går mycket bättre nu.han vaknar fortfarande 2-3ggr men ingen nattamning.men det kan krävas att din kille tar några nätter i början eftersom bebbe skriker till du/vi ger bröstet.min bebis klarade av att vaggas till sömns men var då runt fem månader. marsipanrosen är ju lite större o kanske mer envis, då hade jag nog inte klarat det.förstår tanken om att vilja vara en bra mamma men i slutändan är det bara en dålig vana.tror faktisk det är bättre för bebis med att inte vakna hela tiden.

Svar: Tack för att du delar med dig av dina tankar. Däremot håller jag inte med om den dåliga vanan, och jag tänker mig en förändring när hon blir lite större men sju månader är ju liksom ingen ålder på en häst...
Little Miss Fix It

2013-03-26 @ 09:10:36
Postat av: Kimberly

Jo när prinsessan Estelle föddes bjöd IKEA på deras spjälsäng Hensvik om man köpte en madrass för minst 300 kr. Sängen kostade 599 kr så då var man ju tvungen och passa på. Det var lite kul att massa stora gravidmagar köade till lagerhylla 6, nästan så man skulle passat på att ta en mammafika där i gången. ;)

Svar: Jaaa, nu minns jag! :) Hihi, kan tänka mig att det såg roligt ut. Som när vi var på förlossningsinfo i stora hörsalen på sjukhuset och över 50 par var där. galet många magar :)
Little Miss Fix It

2013-03-26 @ 11:39:56
URL: http://kimberly.nu
Postat av: Kimberly

Ja vi var med på info där, jättemycket folk! Vet inte ifall vi var där samma tillfälle, men en man svimmade pga dålig luft! Och en tjej bredvid mig höll med på att svimma så vi fick gå ut med henne. Herregud...

Svar: Jo, vi var på samma... Det var J som svimmade.
Skoja bara! ;)
Inte helt genomtänkt att trycka in alla dessa gravidos och sen prata om att spricka mellan blomman och mångård...
Little Miss Fix It

2013-03-26 @ 19:16:41
URL: http://kimberly.nu
Postat av: Anonym

hej igen.jo jag förstår och håller med om att sju månader egentligen inte är så mycket. för min del handlade det inte om åldern utan mer att jag efter en månad uppvaknande varje timme (utan överdrift) kände att jag inte orkade mer.till slut hoppades jag inte ens på att somna om eftersom jag visste att jag skulle bli väckt.detta till jag fick en sömnrubbning.så mina skäl är antagligen mycket starkare än dina.som du säger så står du ju fortfarande ut o då tycker jag att du ska fortsätta. man vill ju ge allt till sitt barn o inte ångra sig senare. o i framtiden sett tilbaka kommer detta bara vara en kort period i ditt liv fast sömnbristen kan kännas jobbig nu.
med dålig vana menar jag att det inte handlar om hunger.trots att min son ätit sig mätt vaknade han en timme senare o slutar inte gråta förän han fått bröstet.vi har samsovit hela tiden så närhet får han med.han får fortfarande ett mål om natten vilket jag vet att han behöver.

2013-03-26 @ 20:45:08
Postat av: Anna

Hej,

Får man lov att fråga var du köpt spjälskyddet. Letar efter ett "högt" (över 20 cm) snyggt vitt, tycker att ert ser ut att vara det. Både snyggt och högt alltså. :)

Svar: Hej Anna!Svårt att hitta höga, vi letade länge och fann till slut detta på Tradera, och jag sydde dit nya bomullssnören.
Little Miss Fix It

2013-03-28 @ 11:55:16
Postat av: Caroline

Just det, läste ju om omorganiseringen på Inside. Lite meck ju...betyder det att du planerar att börja pendla till Malmö om du får chansen? Det är ju en jäkla bit... :o/

Svar: Nej, där går gränsen. Malmö söker jag inte, måste ju ha ett liv utanför kupén också ;)
Little Miss Fix It

2013-03-31 @ 18:48:36
Postat av: Johanna

Men vilken sötnos!

Svar: Hmm, ja, men jag är väl lite partisk?!! ;)
Little Miss Fix It

2013-09-16 @ 16:05:00
URL: http://nannna.se
Postat av: Johanna

Haha ja absolut :D

2013-09-17 @ 12:22:33
URL: http://nannna.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback