Den oändliga historien - köket del fyrahundratjugoett eller så

Det blev ingen demonstration igår, det blev istället en dust med det dära köket som tydligen bestämt sig för att aldrig bli färdigt. Innan vi började läste jag upp en mental lista för Jesper och för att inte känna att det här projektet står helt stilla skriver jag ner den nu och stryker det som hanns med. Så det så.
 
  • olja skivan till ön (först så den hinner torka under dagen)
  • köpa fina skruvar till handtagen, vit silicon och en borrmall
  • montera dörrar på kyl/frys (tömma och lyfta ur fanskapet först)
  • montera handtag på kyl/frys
  • beställa spisskydd från IKEA (finns ej längre i sortimentet)
  • skruva fast handtag och montera diskmaskinsfronten
  • måla passbiten en sista gång
  • förborra/skruva fast bänkskivan på ön inkl. konsoler vid överhäng
  • vaxa ovan nämnda mastodontarbetade bänskiva
  • vaxa knivstället
  • måla kapningssnittet på lådan vid micron
  • byta den repade luckan vid diskbänken
  • montera handtag på 4/6 lådor på köksön alltså jag ÄLSKAR dessa handtag
  • montera handtag på lådan vid micron ja, sa jag att jag ♥ handtagen!?
  • förlänga benen på barnstolen
  • montera passbiten vid micron
  • foga skarvar
Dessutom, fast detta visste vi redan att vi inte skulle hinna med igår:
  • beställa mer skinn till handtagen, sy 22 handtag
  • skrapa rent gammal fog på kakel och foga om med mörkgrå fog
  • foga diskbänk/bänk m silicon
  • måla taket
  • spackla och tapetsera väggarna
  • hitta passande hyllor 60 cm breda och montera dem ovanför lillbänken
  • såga till skärbrädan till ön
och säkert något mer jag glömt nu i svallvågorna av gårdagens race. Vi hann med mycket! Dessutom hann vi med att inte bli osams (minus en gång när jag skämtade om att J borde hjälpa till att hålla kylskåpsluckan. Upplägget för skämtet var uppenbart eftersom han stog fastklämd bakom själva kylen, men det föll inte i god jord om man säger så) och att ha sällskap av en liten blöjrumpa (allt tar ju liksom lite längre tid när man måste barnsäkra bygget efter varje moment: nej, inte sticksågen! ja, okej då slicka lite på vinkelhaken, kanske får du i dig järn på kuppen) samt att utmana risken för sammandrabbningar genom att glömma bort middagen. Då var det kanske inte de mest kvittriga tongångarna man hört på Folkungagatan 9. Eventuellt. Kvällen avrundades med att jag gjorde klart min deklaration (26 h tillgodo, woop woop!) medan Jesper lagade frikadeller. Idag kanske vi dessutom kan testköra ön!
 
Foto: Sara Zetterström, Little Miss Fix It

Kommentarer
Postat av: evelina blomquist - keramik och inspiration

Jisses det var inte dåligt! Det ser verkligen kanonfint ut! Det ska bli kul att förhoppningsvis få se ännu mera av köket framöver! Och jag älskar de dära handtagen du har gjort!

Svar: Tack Evelina! Nu är alla äntligen på plats och när jag piffat lite kommer bilder. Kram!
Little Miss Fix It

2013-05-02 @ 18:34:34
URL: http://evelinablomquist.blogg.se
Postat av: Malin

Ni kanske hinner med lite i helgen..

2013-05-02 @ 19:39:59
Postat av: Kimberly

Ni ligger i! Fint verkar det bli!

2013-05-02 @ 21:19:39
URL: http://kimberly.nu
Postat av: Lotta

Åh, jag får lite Flashbacks när jag läser...vår hel renovering anno 1992! Lyx = en kall vatten slang ute på gräset + två små barn! Vad snyggt ert kök kommer att bli. Smart med skinn handtagen. Lätt som en plätt att stoppa i en pinne om marsipanrosen vill öppna något "farligt" skåp. Jag gillar verkligen ditt "okej då slicka lite på vinkelhaken". Kram

2013-05-04 @ 22:08:35
Postat av: Anonym

Hej, dina läderbeslag är ursnygga! Vi håller på och ska renovera i köket och jag kommer sno din ide rakt av :) hur fäster du läderbandet bakpå lådan/luckan? Om du har möjlighet får du jättegärna maila mig en bild på [email protected]. Tack för en inspirerande blogg, är ny här :) Hälsningar Annika

2015-12-08 @ 10:30:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback