Allt var inte bättre förr...

Nu i slutskedet av Jespers pappaledighet har vi ägnat tiden åt att planera och lite sakteliga påbörja det vi vill åtgärda på torpet. Vatten står högt på prioriteringslistan och just nu jämför vi offerter på brunnsborrning. Vi har inga avsikter att göra sommarstugan till ett modernt bekvämlighetsboende, tvärtom var det just enkelheten som tilltalade oss när vi köpte det. Att lämna stans välutrustade kök, badrum, tvättstuga med prylar och elektronik till förmån för ett lite långsammare tempo, simplare boende, till viss del mindre bekvämlighet men med högre mysfaktor för vår familj. För det som vi uppskattar med vårt andra boende kan ju kännas rent av avskräckande för någon annan har vi förstått.
 
Jag hade en romantisk bild av att borra en brunn och montera en tjusig gammal handpump som skulle gifta sig fint med den faluröda timmerstocksidyllen, gärna tillsammans med en liten flaggstång och grindar av trä. Nu för tiden är pumparna elektriska och man installerar med fördel både frostskyddande värmeslingor och ackumulatortank och onekligen är det decimeterstora borrhålet med plastlock rätt långt från en stensatt historia med handpump och begonior i en gammal plåthink. Trots det blir det nog ingen handpump tyvärr men med tanke på slitet med vattenhinkar, isbildningar och gu vet vad så kan man ju bara konstatera att det inte var bättre förr, men den romantiska mysbilden av en Bullerby-idyll är svår att skaka av sig...
 
Foto: inspirationsbild via pinterest
 

Kommentarer
Postat av: Emma

Jag är så glad att du fått igång bloggandet :) Följer via bloglovin och kommenterar tyvärr sällan. Men jag uppskattar varje inlägg. Jag gillar din humor och glimten i ögat, jag tycker om DIY-inläggen (speciellt de enkla) och älskar att läsa om lilla Rosen och hennes upptåg. Det jag skulle vilja läsa är mer om tankarna innan ett projekt (av vilket slag som helst, kalas, jobb, renovering eller pyssel). Om själva tankebanan och brainstormingen, hur får man med alla detaljer som gör helheten? Typ så :)

Svar: Åhh, så kul att höra Emma, och TACK för att du tog dig tiden att kommentera! Vilket fantastiskt ämne du just gav mig, vad roligt, jag ska göra mitt bästa att gestalta mina (fladdriga) tankar :)
Kram, och tack igen!
Little Miss Fix It

2014-01-16 @ 23:13:46
Postat av: malin

Hej!
Tack för bloggen! Jag ville bara tipsa om att det finns självtömmande handpumpar som därmed tömmer sig själva efter användning och på så vis inte riskerar att frysa sönder. Det finns (fanns för och säkerligen nu) handpumpar som monteras i inne i köket, då slipper man att konka på tunga hinkar. Vi levde i flera år utan rinnande vatten (året runt-boende) och ska jag vara helt ärlig så saknar jag den tiden och drömmer om en stuga utan bekvämligheter. Man kommer liksom lite närmare livet då.

Svar: Hej Malin! Tack för din kommentar! Ja, eller hur! Däremot så saknar vi verkligen dusch och det primära är att få upp vatten från marken så smidigt som möjligt. Så efter väldigt mycket vel och vånda och för- och nackdelsresonemang så har vi ändå bestämt oss för att det är både tekniskt och ekonomiskt bäst att installera en "modern" pump. Tyvärr... :) Men din sista mening skriver jag verkligen under på!
Little Miss Fix It

2014-01-17 @ 21:07:25
URL: http://www.ebenista.se/blog

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback