DIY - korsstygnsmatta

Vilken första semestervecka jag haft! Strålande sol varje dag och så varmt att några större renoveringsprojekt inte är att tänka på. Men svala kvällar eller molniga dagar framöver finns det kanske utrymme för lite mindre pysselprojekt och här kommer ett av mina senare DIY's.
 
Innanför dörren i storstugan har vi ytterligare en dörrmatta, perfekt som en andra anhalt
för gräsiga barfotafötter. Eller egentligen är det två små mattor om jag sytt ihop med stora korsstygn. Superenkelt och ett billigt sätt att göra en dussinprodukt personligare.
 
Detta behövs: Minst två mattor, här är dörrmattan LISEL från IKEA, grovt snöre och en hantverksnål med stort öga.
 
 
Torpet går i milda, för att inte säga smutsdova färger. Först tänkte jag ta ett naturfärgat snöre som smälte in i mattan men sen ändrade jag mig och använde konstrasterande neonrosa murarsnöre som jag hade hemma istället. Detta köpte jag på byggfirma men jag vet att det finns liknande på Biltema.
 
 
En hantverksnål, här en grov säcknål med stort öga, gör jobbet betydligt lättare.

 
Med en liten stjälpreda som bland annat möblerar om och drar i tråden under tiden blir det ändå ett ganska tålamodskrävande projekt... 
 
 
Först drog jag igenom tråden halvvägs, började med den ena änden och sydde alla stygn från vänster till höger, sen fortsatte jag med den andra tråden och sydde från höger till vänster så att stygnen korsades.
 
 
När alla stygn är klara, spänn tråden ordentligt (som på en jumpadojja) och knyt ihop ändarna med en rejäl knut. Klart! En lagom stor matta med fina detaljer har sett dagens ljus. Kostnad ca 230 kr.
 
Foto: Sara Zetterström

Kommentarer
Postat av: Elin Folkesson

Fint. Älskar korsstygn - framförallt på ställen där jag inte förväntar mig dem.

Svar: Vad skoj, tack för din kommentar :)
Little Miss Fix It

2014-07-25 @ 08:44:51
URL: http://huldasbyralada.com
Postat av: jennie

Åh, så himla fint och vad bra att du valde den neoniga tråden-blev ju verkligen supersnyggt! Älskar såna subtila men fräsiga detaljer!

Svar: Tack, kul att du gillar!
Little Miss Fix It

2014-07-25 @ 12:43:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback