Skynda långsamt, hur gör du?

Gårdagens inlägg var ju osedvanligt deppigt och det kan det ju få vara emellanåt, som när arbetsbelastningen är hög, tiden knapp och familjen drabbats av en sommarförkylning modell förlossningsjämförbar. Och den där deadlinen jag pratar om, den är ju egentligen bara för vår egen skull. Det är ingen försäkringsmäklare som hovrar över oss, eller någon enorm prissumma för turborenovering som står på spel. Bara semesterfriden som vill vara just fridfull och kravlös. Och jag kör hellre järnet nu och använder halva semestern åt att återhämta mig än att ha en massa nödvändiga byggprojekt hängande som ett ok på familjen under ledigheten. Sån är jag, och Jesper resonerar likadant varför det känns rätt för oss trots att marginalerna är små och stresspåslaget stort vid minsta felkalkylering. Och fel är det enda man kan vara säker kommer dyka upp vid en renovering:
 
En vattenåder 60 m djupare än beräknat (dvs än grannarnas brunnar)
En för hög murstock - en halv dags extra arbete med att bila ner den så loftgolvet kunde läggas
En saknad elpryl till pumpen - två veckors försening
En borttappad DHL-leverans med specialbeställd hörnsoffestomme - vem vet när den dyker upp, OM den någonsin dyker upp
En stressig morgon på en trång förskoleparkering - utan bil i fem dagar
En köksvägg som är torprak (ny vokabulär) - köksbygge +en extra dag
och som sagt en ögoninflammation och feber/halsont under årets hittills soligaste dagar.
 
Japp, det här är bara några av de fnurror vi fått lösa på vår renoveringstråd, men det är ju också sånt en lär sig lite extra mycket av längs vägen. I morgon kommer rörmokaren och installerar vattenpumpen, det är dags för lofträcke (kan inte bestämma mig!!), hallen ska målas, betongbänkskivor gjutas, en sänggavel ska kortas, södra husgaveln målas en gång till osv osv. Japp, skynda långsamt finns det visst något som heter...
 
Har jag målat in mig i ett hörn nu igen..?
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Maria/Husligheter

Alltid ska nåt jävlas, så klart. Men det ser ut att bli alldeles FANTASTISKT - ser så himla mycket fram emot att få se bilder sen! Och ta det från nån som aldrig får tummen ur med våra renoveringsprojekt, det kommer att vara så värt det.

Grattis till bloggjubileet förresten! :)

Svar: TACK! (för allt) Nu har jag borstat av mig deppet och tar stora kliv framåt i renoveringen mot att kunna bo där midsommarhelgen. Bilder kommer! :)
Little Miss Fix It

2014-06-10 @ 15:41:38
URL: http://husligheter.se
Postat av: Anna

Vad är det för golv ni hade innan? Parkett? Funderar på att måla ovanvåningens golv vitt och där ligger det ljus parkett just nu. Vet inte om det funkar.

Svar: Det gamla loftgolvet var hälften spånskiva och hälften grova träplank med spånskiva över och inget som gick att rädda tyvärr. Om man slipar parketten så ska det absolut gå bra att måla/olja/lasera den. Googla!
Little Miss Fix It

2014-06-14 @ 01:19:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback