Flytthjälp

Just nu lever vi i en blygsam förhoppning om att få fira jul i Hundraåringen. Först var det sagt 15/1 (jag hörde: innan jul), sen visade det sig att säljarna fick tillträde till sitt nya hem tidigare (jag hörde: innan jul) och idag fick jag ett mejl som sa att planen är att de flyttar den 20:e, huset städas den 22:a och vi kan påbörja flytt då, där på eftermiddagen dan föredan före dopparedan - innan jul! 
 
Nej, inte optimalt på något sätt, men håll med om att i valet mellan en jul i flyttkaos i en urvuxen lägenhet eller en jul i flyttkaos i en vacker Hundraåring med burspråk och kakelugn så känns det enkelt. Hur odrömmigt det än må vara att byta boende dagen innan julafton.
 
När vi flyttade till Gotland 2001 hade vi en firma som både packade, flyttade och packade upp (tavlor och ljusstakar i sovrumsgarderoberna, just sayin') och när vi lämnade ön för Kalmar packade vi själva men anlitade en firma för transporten av hela bohaget. Den här gången vill vi hellre satsa pengar på renovering och flyttstäd och kommer sköta flytten själva. Men för att få till en jul i Hundraåringen måste den verkligen optimeras och det är här ni kommer in. Är det någon som kan tänka sig att bära en kartong eller två den 23:e?
 
Skoja bara, men jag är övertygad om att ni tillsammans har adressändrat både en och flera gånger och sitter på en massa tips för en smidig flytt och jag är idel öra! Shoot.

Kommentarer
Postat av: Wiveka

Börja packa allt ni kan avvara redan nu. Skriv nummer på lådorna och skriv sedan in i ett excel ark vad varje låda inhåller. Inför flytt packar ni jullådan och köksutrustningslådan och tre resväskor med kläder och julklappar.
I nya huset ställer ni undan alla kartonger i ett avskilt rum. Packar upp och pyntar till jul. Lever ur resväskan och tar hand om resterande uppackning efter jul.

2014-11-20 @ 23:20:58
Postat av: Malin-Gravid, mamma och Änglamamma

http://josefinaelma.blogg.se/2013/october/listor.html

Jag älskar listor, och i länken här är ett blogginlägg jag gjorde vid förra flytten :) Ett superbra system!

Vi har alltid en eller två lådor där vi lägger sådant som en alltid vill ha direkt när en kommit fram i nya boendet, ex sängkläder, sax, tvål, diskborste, diskmedel, tvål, handdukar för en skön dusch, ett rent ombyte till alla familjemedlemmar, en uppsättning tallrikar, glas, bestick till alla så det går att äta frukost/middag, även fast en köper take away så behövs det nästan alltid nått ändå!

Lycka till!

2014-11-21 @ 04:55:41
URL: http://josefinaelma.blogg.se
Postat av: Ulrika

Tror Ebba vin Sydow efterlyste samma sak häromdagen. Lös kommentarerna där så kanske du får några bra tips. Kolla annars med nuvarande ägare om det finns nåt förråd eller så de kan avvara som ni kan börja flytta lite saker till redan nu. Packa allt ni inte behöver på ett tag redan nu. Böcker, sommarkläder etc.

Papperspåsar från mataffären rymmer mycket om det är lätta saker. Annars har Ikea mfl plastbagar

2014-11-21 @ 06:33:50
Postat av: Ulrika

Med dragkedja som rymmer jättemycket. Bra för textil och kläder.

2014-11-21 @ 06:34:44
Postat av: Erika

Tips för kläderna i garderoben.
Ta inte av de från galgarna för att vika och packa i väska.
Dra istället ihop ett 10-tal galgar, gör ett hål i botten av en sopsäck, trä över säcken, tejpa ihop galgarna upptill så de håller ihop. (Förslagsvis, fraktas de liggandes på hög i baksätet på en bil)
Sen är det bara att riva sopsäcken och hänga rakt in i nya garderoben!
Jag var skeptiskt när min sambo presenterade den här idén vid förra flytten men får ge honom att det var grymt smidigt och sparade massa tid!:)

Lycka till!

2014-11-21 @ 08:43:46
Postat av: jennie

Börja redan nu. Rensa ut det ni inte vill ha med er, rensa lite till och innan ni börjar packa så rensa ännu lite till. Sen börjar ni packa, ganska mycket av det man äger kan ni nog packa ner på en gång, det handlar ju bara om några veckor som ni inte kan använda grejerna. När vi fotade vår lägenhet i somras packade jag ner en massa kläder och en del har jag inte ens tagit fram igen. Man har så himla mycket grejer. Märk kartongerna ordentligt, även om det för min del inte är jätteviktigt exakt vad som är i varje kartong är det verkligen tidsbesparande att märka ordentligt till vilket rum kartongerna ska och kanske en överblick vad som finns i. Eftersom ni flyttar till större och kommer att renovera en del föreslår jag att ni bestämmer ett "flyttrum", där ni kan ställa in grejer som ni inte behöver på en gång, så kan ni fokusera på det ni verkligen behöver för att kunna bo och så tar ni förrådsrummet när ni har tid och kraft till det. Ändå bra att flytta före jul tänker jag, då kan ni både flyttjobba och ha tid att ha lite ledigt i mellandagarna.

Lycka till, det är slitigt men fasen så härligt att flytta och framförallt att ha flyttat in! :-)

2014-11-21 @ 09:37:38
Postat av: Sanna

Börja NU! packa ner allt som inte används dagligen, t ex alla förråds grejer, alla de där sakerna i köksskåpen som använde en eller högst ett par gånger per år. Märk upp lådorna "sovrum" "barnrum" "förråd" osv. Packa sist ner det ni först vill packa upp... lite porslin, nån kastrull, KAFFEKOKAREN + kaffet, några lampor, en uppsättning sängkläder... packa heller int för mycket i lådorna, tänk på att det är många lådor som ska bäras... lycka till!

2014-11-21 @ 11:49:25
URL: http://sannamariew.blogg.se/
Postat av: Linnea

Hjälpte i sommar mina föräldrar att flytta från deras trehundra kvadrat. Det var en utamning. Visst, rensa. Men är det jobbigt - skit i det. Det tar sådan tid. Packa, och sedan när sakerna packas upp ger det sig rätt naturligt med vad som faktiskt används och därmed bör sparas. Och märk kartongerna. Clas Ohlsons dyrare märktejp gick åt i ett hujj men vad det var tacksamt i efterhand. I det nya huset fanns även ett rum som inte har ngt speciellt syfte, så dit åkte alla kartonger som inte skulle till kök/badrum/sovrum/vardagsrum på en gång. Saknas någonting kan en gå dit och leta i kartongen med rimlig märkning.

Och för guds skull, riktiga flyttkartonger! Vi provade från Clas Ohlson, Rusta, ÖB mm. En del bättre, en del skräp (toapapper kallade jag de,m för skillnaden var marginel). Bästa lösningen fanns sedan när man kunde köpa kartonger av en lokal flyttfirma och sedan lämna tillbaka dem, och få tillbaka 3/4 av det man betalat. Billigare än toapappret, bättre än allting annat och miljövänligt. Man får dessutom inte en massa kartonger man behöver göra sig av med, plus en anledning att packa upp i lite snabbare tempo = skönt i efterhand ;) Vet inte om andra flyttfirmor har det så men det var guld värt! Likaså att köpa pack-papper från flyttfirman. Vinner över tidningspapper alla dagar i veckan.

och, vi döpte rummen i huset till siffror, och sedan skrev man det rummets siffra på kartongen som det skulle till, tidssparande istället för att skriva vardagsrum på 20 lådor.

2014-11-21 @ 15:33:08
Postat av: Matilda

Hej. Jag har inte använt dessa tips själv, men tycker att mycket som denna bloggare skriver om verkar vettigt. Så på länken finns massa tips för flytt :)

http://forvaringsdrottningen.com/2013/09/22/tips-infor-flyttpackning/

Sen känns det som att om man inte har så stora krav på att julen ska bli perfekt (då ni kommer vara just mitt i en flytt) så blir det mysigt i alla fall. Det blir ju massa mer "paket" att öppna, tex på juldagen...

2014-11-21 @ 15:37:47
Postat av: AKW

Använd resväskor att packa kläder i, lättare att bära/rulla än kartonger!
Lycka till!!

2014-11-21 @ 15:43:33
Postat av: Petra

Haha, känner med dig angående flyttkaos. Vi bytte stad i slutet av september. 1/12 får vi nycklarna till vår nya lägenhet. Alltså har vi bott i flyttkartonger i över 2 månader och vill verkligen slippa de till julhelgerna,
Så nu ska vi köra järnet när vi får tillgång till vårt nya hem.

2014-11-21 @ 20:08:55
URL: http://frkarp.nu
Postat av: Lucia

I december/januari är det risk att det är blött ute så en/flera presenningar att lägga bredvid flyttbilen (så ni kan ställa ner saker utan att det blir blött). Skyddspapp utlagt i huset så ni kan gå med skor utan att behöva bekymra er om slitage/smuts.

2014-11-23 @ 18:26:24
URL: http://humbleandbug.com/
Postat av: Kattis

Du har fått alla bra tips, själv flyttade vi i fredags till en "fyrtioåring" och måste verkligen betona tipset av att skriva ned vad varje kartong innehåller i ett excelark eller liknande. Visst, de 20 första kartongerna kanske klarar av att hamna rätt med hjälp av "badrum" och "hall", men sen tappar man all rim och reson (tid och ork?) och fyller på bäst man hinner med, och då är det superskönt att veta exakt vart till exempel väggklockan, den lilla bra skrivbordslampan och överkastet finns. Ett extra plus är en bra flyttfirma som ställer alla möbler i rätt rum, OCH kartonger, så slipper man ägna tid åt att flytta runt kartongerna till rätt ställe när man ska börja packa upp! Och köp fler kartonger än ni tror går åt, minst 10-20 till.

2014-12-01 @ 14:43:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback