Färga in fog - ett enkelt sätt att förnya köket

Jag avslutade alltså i helgen det jag påbörjade vid köksrenoveringen mars-13. Istället för att knacka ner kaklet och sätta upp ett nytt med mörk fog så valde jag att måla den befintliga fogen med Fog Finish från Tile Guard (tipstack till Studio Karin). Jag valde Antracit, en mörkgrå färg för att få ett tydligare utseende med konstrasterande fogar men gav då upp rätt snabbt. Det kladdade och såg inte alls särskilt proffsigt ut. Ni kan se det påbörjade delen skymta i bilden till höger. 
 
Som sagt, en mörkare fog för lite tydligare identitet hade inte suttit i vägen.
 
Med detta i bakhuvudet valde jag en tunnare och mer följsam pensel än den medföljande, bet ihop och tänkte att sämre fredagsmys kan man säkert ha. Jag började lagom till Idol för att runda av någon gång efter midnatt, då hade Jesper hjälp till i en timme eller så, och avslutade det sista på lördagmorgonen. Så i runda slängar tog det 5-6h. För det är pilligt. Fasligt pilligt och tålamodskrävande. Det står på förpackningen att man ska vänta en timme och gnugga bort det överflödiga men det var så jag gjorde första gången så nu provade jag istället att dra bort spillfärgen direkt med fingret och torka av på en våt trasa och sedan en torr (om fingret var blött kladdade det mer). Efter ett tiotal fogar fick jag in snitsen så ett tips är att börja på det stället som syns minst, inte mitt i kökets blickfång för där vill man ju ha det prickfritt. 
 
renoveringsnaglar
 
Färgen är jättedryg och nu minns jag inte exakt men jag tror att den kostade runt 175kr på Bauhaus vilket säkert räcker till 100 m fog, om en nu orkar måla så mycket för jag tyckte våra dryga 30 m i köket räckte gott och väl.
 
Lustigt ändå hur vissa saker växer till höga barriärer som blir svåra att ta sig över. Nu känns köket mycket mer i stil och jag tänkte flera gånger under helgen; varför gjorde vi det inte tidigare?
 
Foto: Sara Zetterström & Jesper Zetterström
 

Kommentarer
Postat av: .charlotta

Bra jobbat, imponerad över ert tålamod! Snyggt blev resultatet!

Svar: Tack söta du! Njuter varje dag (så länge vi bor kvar) :)
Little Miss Fix It

2014-10-06 @ 19:55:44
Postat av: Liza

Oh, ett långt projekt! ..men vilket fantastiskt resultat ni kommit fram till! :)
Sååå fräscht och snyggt! :)

Svar: Oh yes, men ja visst blev det bra! :)
Little Miss Fix It

2014-10-06 @ 21:22:54
URL: http://lizasvardag.blogg.se/
Postat av: Sofia, Tingelings – Elle Decoration

Men vad fiffigt. Kan störa mig än i dag att när jag föreslog vitt kakel med svart fog när vi flyttade in i huset för sju år sedan, så svarade kaklaren att det skulle inte passa i mitt moderna hem eftersom det skulle se för lantligt ut. Haha, och av någon anledning lyssnade jag på den gamle mannen och tog ett annat. Så dumt. Kram på dig!

Svar: Men visst är det typiskt! Så här i efterhand kan jag verkligen rekommendera det, men särskilt kul var det inte att pilla med ;) Kramkram fina du!
Little Miss Fix It

2014-10-08 @ 13:05:45
URL: http://tingelings.elledecoration.se
Postat av: Sofie

Ha ha, visst är det så! Jag fick luckorna i mitt funkiskök ommålade för en 10 är sedan och tyckte att det såg bra ut utan handtag. Skulle flytta för en 4 år sedan och var då tvungen att skruva på de sparade funkishandtagen igen. Och helt plötsligt var den där pricken över I:et där, det jag försökt att få fram genom allt annat under flera år! Och lagom tills det var dags att lämna nycklarna :)

Svar: Ja, suck. Hoppas en lär sig någon gång ;)
Little Miss Fix It

2014-10-15 @ 08:13:47
Postat av: Johan

Verkligen snyggt.
Jag funderar på att göra samma sak i mitt kök.
Det jag undrar över är infärgningens hållbarhet över tid. Har ni sett något tecken på blekning sedan ni gjorde jobbet?

/Johan

Svar: Hej Johan! Nu bor vi inte kvar i lägenheten längre men jag var och hälsade på där igår och fogen sitter bra och jag upplever inte att den har blekts något. Det är ju himla pilligt men betydligt mindre jobb än att ta bort den gamla fogen och foga om. Lycka till!
Little Miss Fix It

2015-03-30 @ 08:23:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback