Dagar som idag ägnar man åt bakning

Jag vet inte hur det ser ut i resten av landet (har noll omvärldskoll efter en av/urkopplad dag i torpet) men här har det regnat konstant hela dagen. Först ikväll blev det lite solsken som inbjöd till en kilometerlång cykeltur modell trehjuling men fram tills dess har vi mest hållit oss inne. Dessutom hade vi finbesök från Gotland så Boo och jag bakade en efterätt att bjuda Gudfadern, hans fru och deras alldeles nybakade bebis på (fast bebisen fick det sekunda så att säga). Ville göra en kaka som jag enligt uppgift instagrammade för 46 veckor sedan men tyvärr mindes jag bara hur god den var och inte exakt vad jag hade i den så det fick bli en improvisation. Och det grät ingen för kan jag säga för det gjordes tabberas på nolltid. Inbillar mig dock att jag kan lära av mina misstag så därför bloggar jag detta recept. Och sorry till alla er där ute som käkar raw, eller GI eller inte raffinerat socker eller annat som inte bör kallas dessert, ni kan sluta läsa nu för det här är bara fett och socker och sånt man måste göra tarmsköljning och springa fem extra kilometer efter man proppat i sig.
 
Jag använder uteslutande ekologiska varor förutom vaniljsockret som blev det som den lokala lilla butiken på landet hade att erbjuda.
 
smör till formen
riven kokos till formen
100 gr smör
100 gr vit choklad
2 dl socker
2 tsk vaniljsocker
2 ägg
2,5 dl vetemjöl
en handfull svenska bär
 
Allra godast är det att bryta av all sötma med lite syrligare bär som hallon men vi hade jordgubbar kvar sedan midsommar så det fick det bli.
 
  • Smörj en form (ca 24 cm) med låg eller avtagbar kant och ”bröa” med kokos. Smält smöret i en kastrull. Ta sedan kastrullen från värmen och tillsätt den vita chokladen. Rör tills chokladen löst sig.
  • Häll över smörsmeten i en bunke och rör ner socker, vaniljsocker och äggen, ett i taget. Rör till sist i vetemjölet. Bred ut smeten i formen, peta ner rikligt med bär. Grädda i ugnens mitt i 25–35 minuter i 200 grader, beroende på hur kladdig du vill ha kakan. 26 min i en 21 cm form blir vä-äldigt kladdigt kan jag säga, men gott!
 
Servera med vispad grädde eller vaniljglass. Dessutom skivade jag upp några jordgubbar som jag rörde ut med lite socker och rivet skal och saft från en citron. Tror att lime blir ännu godare men hade ingen hemma.
 
 
Som sagt med en kladdighet värd namnet bidrog kakan till ett upplägg som man om är snäll kan kalla för roadkill, men skit samma för den var djeflar i mig så god att det gjordes sånt som Anastasia och Mr Grey gör i något sammetsrum i munnen. Barnförbjudet. Och barnförbjuden borde den kanske klassas som för hon mitt hjärtas fröjd och glädje hon gick så i sockerspinn efter detta kalas att hon just somnat. But, för all del, try this at home.
 
Sara Zetterström

Kommentarer
Postat av: Karro och King :)

Åh så gott det ser ut! :)

Svar: Det var inget mot vad det smakade ;)
Little Miss Fix It

2015-06-21 @ 11:47:54
URL: http://www.karroochking.se
Postat av: Anna [foto]

Åh vad gott :)

2015-06-21 @ 14:53:36
URL: http://annae.blogg.se
Postat av: jennie

Ser otroligt gott ut, superfina bilder!

2015-06-21 @ 19:16:14
Postat av: angelicasvarld.blogg.se

Men så smarrigt å vilka härliga bilder!!

2015-06-21 @ 21:30:33
URL: http://angelicasvarld.blogg.se/
Postat av: Maria/Husligheter

Bra införsäljning av det där receptet, hörru! Vill typ ge mig ut och köpa ingredienser nu, klockan är 22.34 ... =D

Svar: Solli. Men betänk att du hade behövt springa en mil om du ätit den efter midnatt... eller nåt (just trying to help here). ;)
Little Miss Fix It

2015-06-22 @ 22:35:01
URL: http://blogg.skonahem.com/Husligheter
Postat av: Heléna

Oj det där måste jag testa! Dumt bara att jag o sambon tävlar om vem som ska gå ner mest i vikt..

2015-07-15 @ 21:48:19
URL: http://hemmahoshelena.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback