Trandagen

Idag den 25 mars är det Tran(e)dagen. I samband med Vårfrudagen eller Våffeldagen idag så firar man att tranan kommmer med våren i Småland, Öland och Blekinge-trakten. Seden bjuder att barnen kvällen innan putsar skorna och ställer dem framför öppna spisen eller hänger upp en strumpa vid sängen som på morgonen är fylld med godis, eller någon liten present som tranan varit förbi och lämnat till de barn som varit snälla. Extra spännade blir det ju att tranan är lite svårflörtad och kommer i smyg om natten, alltid när barnen sover, dessutom stökar den ner lite och man kan ofta se spår av fjädrar eller fågelfötter där den farit fram. Tyvärr kom jag hem så sent från jobbet igår, Boo sov redan, och vi hann inte hänga upp strumpan tillsammans så i år kommer tranan till Hundraåringen först imorgon. 
 
Firar ni Trandagen?
 
Rekvisitan för ett riktigt nattligt transtök ligger och väntar på att få komma fram ikväll istället. Fågelfotspår gör man superenkelt av potatistryck och vattenfärg. Skär ut en stämpel i en halv potatis och doppa i färg. Här hemma tar ju fågelskrället sig garanterat in genom skorstenen så sotiga fotspår lär vi få se en hel del av. Fjädrarna i pyssellådan kommer kanske inte precis från en stor grå/svart fågel men det gör inte historien sämre för det.

Kommentarer
Postat av: Tant Kanth

Som exil-smålänning, vill jag gärna föra traditionen vidare till min dotter och fira tranans dag.
Som liten, var det smått magiskt att hänga upp strumpan på sänggaveln och andäktigt vänta på vad tranan hade kommit med.
Min skånska man har ännu inte förstått storheten, men jag räknar kallt med att det vänder på det 10:e året ;).
Tranan kommer en dag senare i vårt hem, får skylla på att hen skulle fylla många strumpor innan hen kom till Malmö.

2015-03-25 @ 14:02:56
Postat av: Lotta

Trots att vi bor i Småland har jag aldrig hört talas om Trandagen! Vilken kul idé! Låter som om tranan är kompis med en viss tomte? :-) Idag såg jag faktiskt 2 stora graciösa tranor som gick på en åker..så den 25 mars måste vara helt rätt dag! Kram Lotta

2015-03-25 @ 20:34:08
Postat av: Ellendellen

Klart vi firar trandagen :) dock har min barndoms trana aldrig lämnat spår och fjädrar efter sig men det gör ju det hela lite extra spännande. I våra strumpor fick vi alltid nya roliga strumpor och lite godis. Trandagen tycker jag är en fin tradition att för vidare :) vem vill inte välkomna våren lixom!!!! Som vi alla längtar att slippa alla dessa underställ, vinteroveraller, vantar och mössor!

Svar: Ja verkligen en fin tradition! Kul idé med strumpor i strumpan :)
Little Miss Fix It

2015-03-26 @ 21:01:00
Postat av: Julia

Viktigaste dagen på hela året, en dag som borde vara RÖD i kalendern! Tror minsann det hade varit något!

Svar: Ha-ha, ja det hade varit gött. :)
Little Miss Fix It

2015-03-29 @ 15:02:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback