Ny energi

Just nu är jag inne i en väldigt energifylld period. Jag skriver just nu för är det något jag lärt mig de senaste månaderna så är det att inte ta välmående/energin för givet. Det var inte många veckor sedan som jag var tvungen att åka direkt hem efter mina 2-3 h på jobbet och enbart ligga och stirra i taket till familjen kom hem - totalt orkeslös. Men som tur var vände det och i snart en månad har jag jobbat halvtid och haft en stadig uppåtgående kurva. Och trots att jag f ö r s ö k e r köra med handbromsen i så är det helt enkelt inte min grej att ta det lugnt. Eller rättare sagt så vilar jag bäst när jag har något för händer.
 
Så i helgen vilade jag med något som skrikit efter min uppmärksamhet hela våren, nämligen mina rumslindar. Som jag älskar denna växt! Och det var hög tid för omplantering. Större krukor letades fram ur förrådet och det "ihopfällbara" planteringsbordet åkte upp under äppelträdet. Så mycket grönska att Hulken blivit avundsjuk!
 
 
Viktiga punkter när man planterar om:
  • vattna växten innan du planterar om
  • välj en större kruka, inte jättemycket större utan någon storlek bara. Åtminstone om du planterar om dina växter varje år. Dröjer det längre mellan gångerna kan man gå upp ytterligare i storlek (för stor kruka gör att jorden inte torkar ut och vem vill ständigt ha blöta fötter liksom?). Rengör krukan ordentligt och blötlägg ev. terracotta så att den blir ordentligt genomfuktad innan planteringen.
  • Fyll upp med några centimeter med lecakulor, detta för att undvika just blöta rötter.
  • Ta ur växten ur den gamla krukan och massera rötterna lite så att gammal jord och döda delar faller bort.
  • Fyll på med en skvätt ny jord och placera växten i nya krukan, fyll upp med jord på sidorna och toppen. När du vattnat sjunker jorden en aning och kanske måste man fylla upp med ytterligare lite.
 
Låt växten finna sig till rätta i sina nya skor innan du ger extra näring. Men så här års vill de annars ha det. Extra näring och energi. Vem vill inte det?
 
Nu har jag bara ett 20-tal andra gröna kompisar som också behöver lite kärlek...
 
Foto: Sara Zetterström, Little miss fix it

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback