DESIGN BÖRJE CLAES

Efter helgens avverkade 120 mil i bil, man kan säga att vi körde Sörmland runt, kom vi hem lite trötta och slitna. Men säg den möda som inte ger lön.

Var hos älskade husbyggande bästisen och på deras nya tomt står en gammal bod full med lump. Hennes make hade uppmanat henne: "Låt Sara kolla i boden". Sagt och gjort, bland allt bråte stod det två underbara ting som båda följde med mig hem. En sliten trappstege med ett brännmärke efter ett strykjärn (fniss) åsså denna underbara tingest, som bara gjorde att alla de där biltimmarna kändes som semester... nämligen LAMPAN!

70-tal så det skriker om det, men jag hittar ingen info. Design Börje Claes står det kort och gott på en liten label. Någon som vet mer än jag?

Jag älskar den, det gör bästisen med, men inte hennes man (min har blivit van), så nu bor den i Kalmar. Me like, soooo much!



foto & kollage: :.sara z

Kommentarer
Postat av: Anna-Karin

Vilken superhäftig lampa! Ingen aning vem Börje Claes är, men jag såg att det låg två lampor designade av honom på Tradera just nu.

2008-09-17 @ 15:32:27
URL: http://nancyandi.blogg.se/
Postat av: Charlotte Ryberg

Het. Fet. Rätt.



2008-09-17 @ 20:14:34
URL: http://cbycharlotte.blogspot.com
Postat av: Börje Claes son

Min pappa jobbade med lampor i många år, från 60-talet fram till 1988. Tillverkningen var i Bredaryd, utanför Värnamo. Efter den epoken startade han Nordljus, som hade sitt säte i Sorsele och började sen på IKEA där han fick ett totalansvar för belysningssortimentet. En av hans mest uppmärksammade lampor hette "Droppen" http://2.bp.blogspot.com/_IxjbtzYcnpA/RrOB4JGsIjI/AAAAAAAAAtk/LXT0lr0H9KI/s400/copper_light2.jpg och vann flera internationella designpris bla på Hannover mässan. På IKEA hade han en taklampa som de flesta känner igen: SOLIST. Han slutade med lampor i slutet av 80-talet. Idag driver han en populär kristen TV station, www.kanal10.se. TV kanalen sänder program via comhem, Viasat och i Canal Digital.

2009-11-27 @ 11:38:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback