Färgglad frukost och fjädrande funderingar


Här har det varit tyst som i graven, förlåt för det! Bakom kulisserna har det varit fullt upp med allt annat än inspirerande blogguppslag eftersom jag dels sprungit *ironi* hos skjukgymnasten sen jag skadade mitt knä på tjejmilen och dels haft fulltecknade kvällar i övrigt. För första gången i mitt relativt aktiva liv har jag fått gå till en sjukgymnast och det känns inte kul att kroppen inte håller ihop, nu handlar det om stärkande och förebyggande träning helt plötsligt och inte en löpartur eller ett boxpass för att det är skönt och roligt. Nog om gnällande. Likt den tant jag börjar bli ha-ha har jag varit vaken länge och för att inte störa våra gäster (min kusin, med man, är på besök över helgen) har jag tassat runt här och gjort tysta saker. Nu åkte till slut saxen fram och lite kuddfodral står på tur. Soffan är fin i sin vita skrud men behöver en färgklick. Jag älskar färgglada saker och blir just riktigt glad av starka kulörer. Särskilt rosa och grönt som ni kanske vet vid det här laget får mitt hjärta att skutta lite extra så det som fanns i IKEA-påsarna var bl. a metervaran (min semi-namne) SARALISA.

Jag köpte även innerkuddarna FJÄDRAR och slogs av att jag väljer att handla fjäder/dun trots dundebatten, så stor är min tilltro till möbeljättens ansvarstagande. Med tanke på gårdagens lansering av Johan Stenebos bok "Sanningen om IKEA", som bitvis säger något annat, är det viktigt att vara medveten om sina val. Jag menar trots att man vet att något är etiskt eller miljömässigt fel kanske man ger vika för något annat (ytligare?) argument emellanåt. Just inredning som å ena sidan är väldigt ytligt men å andra sidan får människan att må bättre är en het potatis i frågan. Ingen är mer än mänsklig så det vore roligt att höra hur andra funderar kring hållbarhet och den lilla människans inverkan. Tänker du på vad du handlar och vad det har för konsekvenser?


Kommentarer
Postat av: Pernilla

Dun kuddarna från ikea är super...fina i formen och håller bra (ibland får man plocka en fjäder som sticker ut :-)) och är billiga. Ett par kuddar som vi har i soffan använder vi dagligen och har gjort så i fyra år är fortfarande lika fina och bra. Det är också super och ha ett par kuddar på lager, sy ett överdrga och vipps har man en personlig, snygg och billig gå bort present.

2009-09-07 @ 15:42:57
Postat av: Sara/Little Miss Fix It

Pernilla: Ja de är verkligen otroligt bra och billiga, det är då man får fundera över om allt står rätt till med tanke på tillverkningsmetoder etc och hur man ställer sig till svaret...



Smart att göra kuddar till present, lite skrymmande så just därför oväntad!

2009-09-09 @ 06:33:40
URL: http://littlemissfixit.blogg.se/
Postat av: fröken erikson

extremt juntigt sara! fint! då förstår jag verkligen att du gillade min bukett jag hade hemma, rosa och grön = )



jag har börjat tänka mer på vad jag handlar än innan, men ibland fuskar jag. jag vill gärna tänka och tro att det lilla kan påverka, men dun - hmmm. där har jag ingen koll känner jag.

2009-09-10 @ 07:46:45
Postat av: Sara/Little Miss Fix It

fröken eriksson: självklart påverkar det lilla, hur ska annars bollen komma i rullning? Dessutom är det definitivt ett steg i rätt riktning bara att vara medveten om att man inte har koll ;-). En miljö-junta framöver kanske? Kram kram!

2009-09-10 @ 21:51:14
URL: http://littlemissfixit.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback