48m² - Beckmans på möbelmässan i Stockholm

De senaste veckorna har pressinbjudningarna till Stockholm Design Week rasat in i både brevlådan och mejlboxen. Det mesta har jag fått tacka nej till eftersom jag har ett heltidsjobb att sköta, men fredagen den 12 februari kommer jag tillbringa i huvudstaden och till största del på möbelmässan.
Idag fick jag ett mejl från Johan, en kompis kompis som går på Beckmans. Han har tillsammans med sina klasskompisar i reklamtvåan gjort kommunikationen och montern åt treorna på formlinjen som ställer ut i mässans Greenhouse, den hall som jag alltid tycker bjuder på mest nyheter och variation men så är det ju också studenternas och de unga designernas hall. Detta kan man läsa om Beckmans utställning 48m²/SAME BUT DIFFERENT, fritt översatt;

Är en stol alltid en stol, en lägenhet alltid en lägenhet? Luta på huvudet ett ögonblick, och du kommer se världen i ett annat ljus. Upp är ner, saker ändrar utseende, det otydliga blir uppenbart och problem finner en lösning. Tolv designstudenter som går sista året har formgivit möbler för en lägenhet på 48m². Möbler för de olika rummen, och för individuella behov. Hur kan vi vrida på konceptet för heminredning och öka flexibilitet, personlighet och hållbarhet?

Välkommen till ett annorlunda hem!


48m² / Beckmans at Stockholm Furniture Fair 2010 on Vimeo.

 

Via länkarna kan ni se alla filmerna (grymt jobbat Johan!) och studenternas arbeten. En personlig favorit är Oscar Anderssons soffa, något vi bestämt kommer se mer av fram över...

 

Nu blir det soffhäng och Let's Dance, trevlig helg på er!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback