IKEA TILLSAMMANS - Dag 1

För dig som har missat vad jag roar mig med denna vecka så kan jag berätta att jag är med om det absolut roligaste projektet under min inredarkarriär och det är bygget av utställningen TILLSAMMANS på Skeppsbron i Stockholm. TILLSAMMANS är en del av LOVE STOCKHOLM 2010 som är Stockholm Stads stora event i och med kronprinsessans bröllop den 19 juni och representerar svensk design. Utställningen består av ett slott, en bar, en flytbrygga/dansgolv, ett hotell och en liten utställning i utställningen av landets designstudenter. Slottet är en på utsidan ett miniatyr av Victoria & Daniels blivande hem Haga, men insidan har åtta inredare planerat som sitt examensarbete i ett mentorprogram på IKEA. Inredningen är i sann IKEA-anda gjort med en stor portion glimten i ögat och en vision av hur den blivande drottningen och prinsens hem skulle kunna se ut. Besökarna kommer att kunna ta del av pliktrummet, det kungliga bageriet, tvättstugan, biblioteket, hagaparken, drabantsalongen, matsalen, den kungliga gymnastiksalen, barnkammaren, spökspången, klädkammaren, sovrummet, badrummet och avslutas med en rutschkanefärd ner i garaget inrett i renaste(?) guld. Som ni säkert förstår så är det som att inreda ett IKEA-varuhus, Villa Villekulla och Lustiga Huset under ett och samma tak. Trots att tidspressen är stor, det är invigning på måndag, och just för att vi är många inlånade inredare är det otroligt roligt och givande. Igår tillbringade jag större delen av dagen i det guldiga garaget medans dagen har ägnats åt matsalen där tofsbeprydda sittpallar har sytts och funderingarna kring hur vi bäst förverkligar den spektakulära takkronan; sju meter hög - av champagneglas, bestick, tyll, sidenband, murgröna och ballonger.
Jag tvår mina händer då jag tog med mig fel kameraobjektiv men här kommer i alla fall lite snapshots från gårdagen.


Det går åt mycket rekvisita när man ska inreda ett helt slott. Kaffekopparna väntar på lackering för att sedan bli väggprydnader i det kungliga bageriet (köket).


Vad är ett kungligt bröllop utan mängder av presenter? Vissa kanske mer uppskattade än andra och för det ändamålet finns en fiffig bokhylla som man lätt kan snurra runt och påpassligt visa gåvorna om avsändaren råkar komma på besök. Vad finns i en kunglig gymnastiksal om inte vikter av guld? Kronprinsessan kommer ju praktiskt nog att dela hem med sin personliga tränare. Barnkammaren har hamnat på ända och golv har blivit tak.

När jag ser bilderna som inte ens visar en bråkdel av den slutgiltiga utställningen blir jag så exalterad att jag bara måste uppmana alla som har möjlighet att se det färdiga resultatet. 6-19 juni är slottet öppet alla dagar kl 11-19 för alla!

Kommentarer
Postat av: Karin på Ellas Inspiration

Tack... ;0)



kram Karin

2010-06-02 @ 08:10:48
URL: http://ellasinspiration.blogg.se/
Postat av: Alexandra

Vad spännande.Har jag tid så ska jag ta mig dit.

2010-06-02 @ 16:48:17
URL: http://www.alexoslillavrld.blogspot.com
Postat av: Helena [ROOM AND SERVE]

Undrar om ni sprayat samma lådor som jag har ett inlägg om på min blogg?

2010-06-08 @ 09:27:01
URL: http://roomservice.blogg.se/
Postat av: Hemmarikets Charlotte

Men du!!!!!!!Vad kul det visste jag inte. Att du var där. Jag kommer såklart förbi! Kram

2010-06-08 @ 21:14:48
URL: http://hemmariket.blogg.se/
Postat av: Magda

Nämen! Jag googlade Ikea Tillsammans för att se om det fått nån press än, och så hittade jag din blogg. Roligt!

Får se om jag lägger upp några bilder snart.



Hoppas du fått sova ut! ;)



/Originalaren i det senare inlägget (gick inte att kommentera där), du vet hon från Helsingborg

2010-06-09 @ 15:57:19
URL: http://magdaloony.blogspot.com
Postat av: tiffany bracelets

Nämen! Jag googlade Ikea Tillsammans för att se om det fått nån press än, och så hittade jag din blogg. Roligt!

Får se om jag lägger upp några bilder snart.

Postat av: tiffany rings

Ikea Tillsammans för att se om det fått nån press än, och så hittade jag din blogg.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback