Tidningsfavorit 2 - hemma hos arkitekten

Lite spänd av förväntan slog jag upp numret av Nya Rum för ev. skulle ett hemma-hos-reportage från en tjej som jag träffade i Sälen vara med, men det visade sig vara i förra numret. Nåväl jag behövde knappast bli besviken eftersom den snygga framsidan utlovade ett annat hem helt i min smak.

Den holländska inredningsarkitekten Stephanie Rammeloo ritade sitt hem som ett första projekt under sin praktik. Bostaden är en gammal skola där hon och hennes pojkvän blåste ut rubbet och skapade ett hem som "egentligen bara består av ett enda stort rum" på 170 m² och med en takhöjd på 4,60 m. Gaaahhh, precis så som jag vill bo! Det som först tilltalade mig är gungan i vardagsrummet något som påminner väldigt mycket om en interiörbild från IKEA. Jag fullkomligt superdiggar den sortens lekfullhet i ett annars ganska stramt hem. Sedan jag blev med iMac är kontoret i förändringsbehov och de skisser jag gjort fick fyr när jag såg Stephanies arbetsplatslösning som är just i den stilen jag tänkt mig. Jag har ju inte alls samma utrymme att tillgå men t ex. hålen i bordsskivan för att släppa upp värmen från elementen är en detalj att jobba på. Inspirerande! Appropå inspirerande så kan man dessutom följa Stephanie via hennes blogg dreamboat. Just som jag tänkte att det är häftigt att se ett reportage med ett annorlunda hem för en barnfamilj, som ett bevis på att man inte måste leva konventionellt så fort man bildar familj, kom jag till stycket där Stephanie säger att de funderar på att flytta sedan de fick barnen och det blev jobbigt att bo i ett enda stort rum eftersom man hör varandra hela tiden. Okay, more schools for me!

Nu blir det fredagshäng hos grannarna. happy friday!


Foto: Paul Barbera

Kommentarer
Postat av: tinajo

Det var läckert hur som helst, väldigt charmigt. :-)

2011-03-04 @ 19:56:27
URL: http://www.tinajoathome.blogspot.com/
Postat av: Frida H

Wow. Underbart. I love soffan!

2011-03-04 @ 21:50:34
URL: http://livingdeluxe.blogg.se/
Postat av: [room] by sofie

Såååå snyggt!!! Jag tror jag sett detta hem i tidning för lite sen... Känner igen bilden på den coola hunden.



Kram på dig!

SOfie

2011-03-09 @ 10:00:16
URL: http://roombysofie.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback