DIY - personlig rullgardin

Det är många som frågar om rullgardinen i barnrummet och som en läsare påpekade undrar jag själv om jag inte redan bloggat om den men vid närmare eftertanke var det nog ett inlägg på Instagram (där jag också heter littlemissfixit). Detta känns förresten som ett av de enklare gör-det-själv-fixen eftersom jag inte gjort så himla mycket själv. 
 
Jag är ju en vän av ord och särskilt kloka sådana och efter att ha sett filmen Niceville (originaltitel: The Help, efter boken med samma namn) satte sig detta fina citat. Om du inte förstår - se filmen! Först tänkte jag hotta upp en vanlig mörkläggningsgardin (TUPPLUR från IKEA) med ett mönster men sedan ville jag snarare ha något mer tidlöst och bestämde mig för dessa klokord.
 
Jag valde typsnitt och skickade en PDF med meningarna till en tryckfirma som skrev ut den i klistervinyl som jag sen klistrade direkt på rullisen. Så här sju månader senare hade jag snarare bett om en inverterad schablon i vinyl och istället färgstompat texten på gardinen för även om jag beställde den klistrigaste sorten av vinyl så har bokstäverna släppt lite på sina ställen. Det kostade ungefär en hundring och var klart på en kvart (som Frida brukar säga).
 
Ja, för om det är något man ska lära sina barn så är det väl det egna värdet. ♥
 
Foto: Sara Zetterström, Little miss fix it

Kommentarer
Postat av: Kimberly

Den är så fin! Och jag är sååå sugen på att kopiera! ;)

Svar: You can be my copycat anytime!
Little Miss Fix It

2014-01-13 @ 15:07:47
URL: http://kimberly.nu
Postat av: jennie

TACK! *tusen hjärtanemojis*

Svar:
Little Miss Fix It

2014-01-13 @ 20:10:02
Postat av: mammaspring

Idén med att lägga text på mörkläggningsgardin kommer jag att sno rakt av. Så himla fint och smart!

Svar: Steal with pride! ;)
Little Miss Fix It

2014-01-13 @ 21:57:57
URL: http://mammaspring.com
Postat av: Stina

Men vad synd att det är fel i texten. Det heter You are - inte You is.

Svar: Som jag skrev Stina, det är ett citat. Alltså meningen ;)
Little Miss Fix It

2014-01-14 @ 11:11:54
Postat av: Fotograf Yohanna Mårtensson - Fotograf i Hälsingland

Åh men vad fint, och vad smart att göra sin egen rullgardin sådär! :)

2014-01-14 @ 12:47:45
URL: http://yohannafotograferar.blogg.se/
Postat av: Karin

Jättefin idé verkligen! Men det heter ju you are och inte is som Stina också påpekat

Svar: Tack! Det är med flit. Se filmen, den är fantastisk. :)
Little Miss Fix It

2014-01-14 @ 13:04:34
Postat av: Anna

Tack Sara för inspirationen och för att du tillgodoser läsarnas önskemål! ;) Ser fram emot januarilönen så att man kan börja pyssla!

Stina och Karin, det är meningen att det ska stå You is.. Texten är ju ett filmcitat som Sara beskrev i sitt inlägg kring rullgardinen. Så trist när man måste klaga och märka ord istället för att vara tacksam att någon orkar dela med sig av inspiration och idéer!

Svar: Härligt att höra att du blir pysselsugen! Och du fattade precis ;)
Little Miss Fix It

2014-01-14 @ 15:47:46
Postat av: Åsa

Vilken fantastisk idé (så här ett drygt år senare)! Jag vill också sno den :) Hur funkar klistervinylen så här långt efteråt? Rekommenderar du ännu färgstompning (vet inte riktigt vad det är)?

Svar: Hej Åsa!Vi sålde lägenheten med rullgardin och allt men på slutet så hade ett par av bokstäverna faktiskt ramlat ner så jag vidhåller att det är ett bättre alternativ att schablonmåla (eller för hand om man vill ha en mer unik känsla). Saknar den fina gardinen dock så gör't bara :)
Little Miss Fix It

2015-04-08 @ 20:35:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback