#jagsmygerinte

Det kunde inte kommmit lägligare, uppropet från Better Bloggers - ett yrkesnätverk där jag är medlem, som uppmanar bloggare att i enlighet med marknadsföringslagen och ärlighet mot läsarna, tydligt märka sponsrade samarbeten. För några dagar sedan fick jag nämligen, som så många gånger förr, ett erbjudande från ett företag som ville att jag skulle blogga om deras produkt och som "tack" få ett exemplar. Jag svarade vänligt att visst är deras erbjudande fint och absolut något jag tycker kan platsa i bloggen men att jag inte gör den typ av samarbeten, främst av två skäl. Det ena är att det fortsatt underminerar trovärdigheten för bloggbranschen som en alternativ redaktionell plattform på justa villkor och det andra är att prylar de facto är så himla dåliga på att betala räkningar och fylla kylskåpet med mat. Som svar fick jag att deras företagspolicy bara kunde erbjuda detta men att jag kunde ge mina läasre en rabatterad kampanj.
 
Fair enogh. Jag säger inte att man inte får nappa på dessa erbjudanden bara för att jag inte gjorde det. Men när jag samma dag ser ett inlägg på en av de mest inflytelserika bloggarna om produkten i fråga och inte ett ord säger att det rör sig om ett samarbete, att det är ett pressex eller gåva från ett företag, men med identiskt läsarerbjudande som det jag nyss tackat nej till så blir jag besviken.
 
Det är inte svårare än att vara ärlig mot sina läsare (jag är ju faktiskt en läsare när jag besäker en kollegas blogg). Jag har gjort ett fåtal samarbeten genom åren, fått desto fler pressutskick, recensionsex och några goodie bags och gör det väldigt enkelt för både mig själv och er fina läsare genom att berätta just detta. För mig är det förtroendet så mycket viktigare att vårda än att krama ur alla (kortsiktiga) fördelar som går av bloggandet. Jag inbillar mig att det gagnar mig personligen, mitt varumärke och min image. #jagsmygerinte
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Louise

Heja dig! Det är just reklambloggandet som fått mig att tröttna på att läsa bloggar. Rabattkoder hit och dit känns oseriöst och ointressant när man vet att det är någon som fått varan gratis.

2015-12-04 @ 07:51:45
Postat av: Katrin

Heja dig!!
Har alltid tyckt det varit konstigt att alla fastnat för just den klockan, den hudkrämen, den filten s.a.m.t.i.d.i.g.t !! Och dessutom lyckats få en rabattkod! Utan samarbete!
Nej tacka vet jag ärliga bloggers som du! <3

2015-12-04 @ 08:53:18
Postat av: Lisa A

Bra där!
Som läsare känns det tryggt att veta att ni är fler bloggare tänker lika. #jagsmygerinte är topp!

2015-12-04 @ 09:07:11
Postat av: Hanna

Känns som en väldigt vettig inställning! Jag som läsare förstår att bloggare går med på samarbeten som ett sätt att tjäna pengar på. MEN det du beskriver känns oerhört oärligt mot läsarna. Jag tycker till och med att det känns sådär när bloggare bygger upp ett helt blogginlägg utifrån produkter för att läääängst ner skriva att det är ett samarbete. Ofta märker ju jag det som läsare iofs men det gör att det jag läst liksom tappar lite trovärdighet. Då är det ju helt enkelt ett reklaminlägg? Vissa bloggare ör böttre på att göra så att läsarna får ut någonting av det, som ett recept eller så men ibland handlar deg bara om tips på hur bra en produkt är. Om jg då inte från början vet att det är samarbete känns det trixigt. Då känns det schysstare att skriva det högst upp att det är ett samarbete så är alla med på premissen från början. Som med helsides annonser i tidningar som är utformade som artiklar - där står det högst upp "detta är en annons". I längden tror jag även bloggare tjänar på ärlighet.

2015-12-04 @ 13:00:59
Postat av: Elisabet :)

Helt rätt! Uppskattar att du är tydlig.

2015-12-04 @ 18:11:20
URL: http://www.morochdotters.se
Postat av: christine

Underbara du...blir glad av att läsa. Råg i ryggen som min mamma säger, värme i hjärta och klara ord..

Fin Andra Advent önskar jag dig o din familj

2015-12-06 @ 07:45:22
Postat av: Sofie

Har varit en av dina "tysta" läsare i många år men en av de sakerna som gör att jag fortsätter att vara en av dina trogna följare är att du har en personlig blogg. En blogg som jag vet (eller tror min veta) är Du, eller ditt blogg-jag.

Har följt de flesta av de största svenska inredningsbloggarna när de varit nya men övergivit dem så snart jag inte känner av att det är en person bakom bloggen, när det lika väl kunde vara en inredningstidning som ligger bakom bloggen. Helt plötsligt kan man samma vecka läsa om de mest fantastiska saker med en rabattkod kopplad till just deras blogg, på varje blogg.

Så fortsätt vara du, det uppskattas! :) Ha en riktigt härlig dag! Kram

2015-12-08 @ 08:16:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback