Vart tog mitt oborstade inre vägen?

Imorse läste jag ett intressant inlägg om hur man ska presentera sin blogg på bästa sätt. Och handen på hjärtat, det är ju lite av en akilleshäl det här att bloggen ser ut som 2007. Tack du fina bloggläsare som påpekade detta för mig med orden "du är bättre än så". För det är så sant. Jag är bättre än så, och framföra allt är ni värda mer än detta. Men jag bidar min tid för hon som jag vill ska vifta sitt trollspö över bloggdesignen har fullt upp med bebisgos ett bra tag till.
 
Hursomhelst, det handlade om att berätta om värdet för läsarna. Ja alltså att berätta att det är här du hittar de personliga inläggen om inredning & livsstil, det är i det här lilla vardagsrummet på internettet du ska krypa upp i soffan och luta dig tillbaka medan din knasiga kompis, hon som inte drar sig för att berätta om glädjeämnena som villaägare och sorgerna i att vara satt på avbytarbänken till storkbandyn, håller låda. Kanske är det här du torkar en sympatisk tår, det är här du blir inspirerad till att hugga tag i ett renoveringsobjekt för "hur svårt kan det vara?". Egentligen. Och här hittar du också tips om att inreda utan att det måste kosta skjortan, men samtidigt med moder jord i famnen mest hela tiden och att aldrig huvudlöst konsumera bara för, ja... att. Det är här texterna håller bilderna hårt i handen. Lite så.
 
Och du då, du som sitter där på andra sidan skärmen. Ja nu är ju detta statistik så bli inte sur om du känner dig förbisedd, du råkar bara utgöra en mindre procent av den stora massan, men därmed inte sagt att du är mindre betydelsefull för det. ♥
 
Var var jag någonstans?
 
Jo, du är en kvinna (sista from anotha mista!), 26-35 år (i min egen ålder alltså. ..... euhhhmmm, men jag fick faktiskt visa leg på bolaget häromveckan, så det så. Fräsch för min ålder minsann, om det nu inte var deras variant av Happy Friday förstås), akademiskt utbildad boendes i villa, med barn. Du har följt bloggen sedan 2012, kanske var det just p g a barnet som kom då? Samhörighet och allt det där? Du gillar inredning, eller alltså ,du gillar att ha fint omkring dig och att pyssla lite så där lagom. Allra mest gillar du att se människan bakom inläggen och att texterna är skrivna med glimten i ögat. För övrigt gillar du att allt inte ser precis så likriktat ut som i flödet på Instagram, och att allt inte är så himla p e r f e k t hela jävla tiden. Ja det är nog faktiskt det du gillar allra mest om vi ska vara helt ärliga här. Och det ska vi ju, ärlighet vara alltid längst så är det bara. Det är det där oborstade inret som tilltalar dig mest.
 
Att det bredvid bordet med de trendriktiga mässingsljusstakarna står en ful jäkla ftalatstinn plasthäst som Boo ärvt av en granne och älskar i bitar, och att de parromantiska renoveringsprojekten oftast består av en himla massa slit, svordomar och väldigt oromantiska scener av martyrskap under resans gång. P r e c i s som hemma hos de flesta andra och alldeles ovanligt jättevanlig.
 
Det är här någonstans som jag blir lite blank i ögonen och diskret snyter mig i tisch-ärmen där jag sitter på kontorskollektivet, för att det är helt freakin underbart att ha en trogen läsarkrets som gillar det man gör och är bra på att berätta det också. Och det är även här, när mitt senaste rejäla DIY-inlägg är daterat i april och de kluriga formuleringarna lyser med sin frånvaro som tanken slår mig:
 
Vart tog mitt oborstade inre vägen?

Kommentarer
Postat av: Anonym

Allt stämmer så j-kla bra på mig! Du skriver helt underbart. Skiter totalt i din bloggdesign för innehållet väger över men mellanåt blir jag trött på att dagligen ( minst 2ggr) knappa in din bloggardress och se samma inlägg som förra veckan. Men då lugnar jag mig med att du faktiskt har ett liv för du just är en sån tjej som har det. Inte bara mässingljusstakar som du säger utan även plasthästen som gör dig så äkta. Tack

2015-10-07 @ 19:46:14
Postat av: Ami

Åh det stämmer precis på mig också! Du skriver helt klockers, fortsätt gärna, för det är få som du där ute.

2015-10-07 @ 22:57:51
Postat av: Nina

Hihi, fick också en känsla av att du precis beskrev mig i detalj. Bloggdesign hit eller dit. En snyggstylad blogg utan innehåll eller vackra och personliga foton är dötrist. Dina inlägg är tillräckligt för att få mig att kika in här minst en gång om dagen.

2015-10-08 @ 09:02:47
URL: http://ninaandrea.se
Postat av: jennie

Åh, jag har inte ens tänkt på att din bloggdesign inte är upphottad! Jag är nog ungefär den du beskriver och ja, min man tror på riktigt att det är min hobby att plocka ihjäl mig hemma när jag bara vill vråla "men man vill ju bara ha lite trevligt omkring sig och det kommer fan inte av sig självt förstår du!"... ;-)

2015-10-08 @ 09:43:19
Postat av: Anonym

Åh jag håller med om föregående kommentarer att det är mig du beskrev. Jag har till och med drömt om dig någongång - sådär som man gör med vänner och bekanta. Utan att vi varken är vänner eller bekanta! ( Eller om jag är bekant med dig efter dessa åren? ah, du fattar...) Du skriver så hejdundrandes fint och bra både om livet i stort och smått och ger mig hopp om att det finns så många vettiga människor i världen. Jag kan tänka mig att din läsarkrets också kvalar in under vettiga vanliga människor :) Jag bryr mig inte heller om din design utan det är dina ord som lyfter allt! Vill bara skicka höstpepp och hoppas att det ni högst av allt önskar ska slå in. Stor kram!

2015-10-08 @ 10:28:38
Postat av: Josefin

Jag kvalar också in i din beskrivning och gillar att läsa allt du skriver och vill alltid läsa mer! Förstår att du är mänsklig och att livet kommer emellan så vill också bara skicka hejarop och pepp!

Svar: Tack gulliga!
Little miss fix it

2015-10-08 @ 10:37:37
Postat av: jennie

Åh, glömde ju att skicka pepp, så här kommer kommentar nummer 2: Älskar ditt sätt att skriva (och fota för den delen), det är ju såklart därför jag inte tänkt på att designen är utbytt. Som bloggläsare vill man ju alltid ha påfyllning och för min del är det fint att blanda långa texter med korta mer bildfokuserade inlägg, men jag har verkligen all förståelse för att livet kommer emellan och att du inte hinner spotta ur dig inlägg. Ibland tänker jag att man ställer orimliga krav på sig själv, många gånger tror man kanske att man ska hinna med allt det där man hann för fem år sen (apropå de där diskussionerna vi ständigt för om den duktiga flickan på axeln), innan den där ljuvliga lilla ungen etablerade sig som tidstjuv i ens liv och alla vi husägare med egna barn som läser den här bloggen kan nog vara överens om att tiden med de där små yrvädrena är värt allt. :-) Kram!

Svar: Jo, det finns nog andra tidstjuvar som jag hellre skulle eliminera än hon den lilla minidiktatorn. tack för fina kommentarer och pepp!!
Little miss fix it

2015-10-08 @ 21:47:00
Postat av: Emma

Jag har över 100 bloggar i min feed, men din är den jag gillar mest. Tack vare mixen, exakt som du beskriver. Och utseendet på bloggen spelar ingen roll alls för mig, jag vill bara läsa det du skriver och se dina bilder!

Svar: Men sweet holy moly och moster Maria vilket fint betyg!! Puss och tack för att du läser, kommenterar och gillar!
Little miss fix it

2015-10-09 @ 08:27:40
Postat av: Elin

Känns precis som du står & smygtittar in genom mitt nyckelhål och ser mig där jag sitter med min ipone och surfar in här & hoppas på ett nytt härlig inlägg... Älskar blandningen, det rena, det ärliga, det som får en att känna igen sig eller vilja förändras! KRAM

Svar: Hu nej, så creepy är jag inte ;), men det hade onekligen varit roligt (eller?!) att vara en fluga på väggen hos mina läsare någon gång.
Little miss fix it

2015-10-09 @ 20:58:40
Postat av: Anna J

Du fick mig att le. Och visst att bloggdesignen inte är senaste, du väntar ju på det bästa och då kan man vänta! Och visst tänker jag ibland att jag längtar efter nya inlägg här, men face it, avsaknad av inlägg och DIY tips ger mig mer tid till min familj. Att slippa läsa det där och göra det där. Så fortsätt i din takt, jag gillart så att säga! Hoppas det gick fram vad jag vill få sagt!

Svar: Ahahaha, tack Anna - det var en mycket härlig kommentar att läsa så här på måndagmorgonen! Skönt att jag inte tar tid från din familj ;)
Little miss fix it

2015-10-10 @ 09:52:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback