DIY - träleksak i pastell

En sak som jag köpte långt innan Marispanrosen kunde säga "gungälg", okej det kan hon fortfarande inte men men, var gungälgen EKORRE från IKEA. Jag gillar verkligen deras rejäla leksaker och känner mig trygg med att de är tok-säkerhetstestade undsoweiter. Däremot är ju färgsättningen något man inte kan välja och vraka mellan i det blågula varuhuset. Den är röd kort och gott. För att få den i en mild färg som passar i Rosens rum för övrigt tog jag helt enkelt fram sprayburken.
 
  • Först skruvade jag av medarna, hornen och handtaget sedan ruggade jag upp ytan med ett fint sandpapper och maskade av skruvhuvuden och nosring med tejp.
  • Sen grundade jag hela kroppen med grå primer, Clas Ohlsson har en bra, för att inte riskera genomblödning av det röda. Tänk på att spraya i många tunna lager för att undvika rinningar. Ett tips är att hänga upp det ni målar i taket så det är enkelt att komma åt överallt, eller varför inte i ex. äppelträdet i trädgården eftersom bra ventilation är a och o vid målning.
  • När grundfärgen torkat gav jag den en omgång med kulören jag ville ha, det blev Venice från Montana Gold, tyvärr mycket blåare än åt det önskade gröna hållet. 1 burk gick åt.
  • Efter torkning, låt gärna det ni målar stå i minst ett dygn för att dels torka ordentligt och framför allt vädra bort färglukten, monteras delarna ihop igen. Jag behöll dem trärena för att jag ville ha kvar det lite mer levande träet men annars finns det ju ingen hejd på de olika färgkombinationerna man kan få till. Eller, tänk en helt högbland kritvit älg från topp till tå, ursnyggt! (men kanske inte så lekfullt)
Happy fixing!
 

Bildcollage: Sara Zetterström, Little miss fix it, den övre produktbilden är lånad av IKEA
 

Kommentarer
Postat av: Katrin

Samma sak har gjorts här hemma!
Fast vår blev pippigul med grå medar, horn och handtag. Trots primer var inte biltemas färg den bästa, fast sen är ju gul den svåraste färgen att få jämn och täckande.

Svar: Låter lekfullt! Själv har jag bara testat Biltemas kopparfärg och den var jättebra. :)
Little Miss Fix It

2013-09-04 @ 08:52:51
Postat av: Inramad inredning ~ Shabby chic och lantligt

Snyggt!
Tänk vad lite färg kan göra!

Svar: Tackar, ja verkligen, ibland blir det till oigenkännlighet :)
Little Miss Fix It

2013-09-04 @ 15:13:14
URL: http://malinlindstroms.blogg.se
Postat av: Maria

Ha. Va sjukt! Jag och Valle var preciiiiis på IKEA och pillade på älgen. Jag tänkte att den där var ju fin med jag skulle nog vilja måla om den! Vid nästa besök köper vi den och gör som du!!!

Kram

Svar: Nä, haha, vad lustigt! Ja gör't. Varje redig onge behöver ju en gungälg ;)
Kramkram
Little Miss Fix It

2013-09-04 @ 15:42:28
URL: http://riazzoli.blogspot.com
Postat av: Emma

Nästa tips är att köpa ett sånt krulligt fårskinn att fästa på sitsen. Mjuk och inte lika glidigt :)

Svar: En älg vid namn Ekorre med ullig päls, ja det hade varit något för den svenska faunan det! ;)
Little Miss Fix It

2013-09-04 @ 19:49:38
Postat av: Erika

Jätte fin!

Och tack för tipset om sprayfärg, har klickat hem en hög med färger nu så väntar bara på leverans sen ska jag spraya loss!! :)

Tumme upp för nya jobbsteget! Jag har själv nyligen flyttat och fått 4h pendling per dag till jobbet och inser att det inte funkar i längden så känns skönt att höra någon som vågar lämna trygg anställning för att stå på egna ben!

Ha en skön helg på Gotland!

Häls Erika

Svar: :) Tack Erika, vad kul att det inspirerade.Ja, bara att börja spara för en buffert så att du kan ta steget mot nya planer när du känner dig redo!
Gotland var som balsam för min själ...
Little Miss Fix It

2013-09-05 @ 11:01:21
Postat av: Johanna

Hej!
Blev inspirerad att måla en äldre gunghäst från ikea.. och beställde en rejäl låda sprayfärg (Montana ) som kommit idag.
Sen blev jag lite fundersam till hur bra det är egentligen till barnleksaker som tuggas på osv..vet du?

I övrigt..tack för alla dyi tips. Gärna mer!

Svar: Hej Johanna!Precis som du så har jag funderat över det där med sprayfärg och små bebismunnar. Det känns inte som någon vidare kombination så jag har låtit bli att spraya sånt som definitivt kommer fara in och ut ur munnen, som ett gäng klossar t ex. Större möbler känns dock inte som någon övergripande fara att måla (om de inte fyller upp ett helt barnrum förstås), Marsipanrosen har iaf inte gjort antydan till att tugga på större grejer och hon kollar det mesta med munnen skall tilläggas.

Mer DIY. Aj aj kapten!
Little Miss Fix It

2013-09-10 @ 14:59:40
Postat av: Susanne Häggkvist

Så himla fin den blev! Blir ju sugen på att måla om förskolans :)

2013-09-22 @ 20:57:15
URL: http://blueangel.blogg.se/nystart/
Postat av: När Annie fotograferar i USA

Åh, så fin den blev! Det r så kul att göra IKEA-saker personliga!

Svar: Japp, det är det bästa. Bra grejer till bra pris som sen blir unika :)
Little Miss Fix It

2014-09-07 @ 20:02:21
URL: http://narannie.se
Postat av: Jessica

Hej!
Har själv en EKORRE står i garaget och bara väntar på att jag ska få tid att plocka fram mina Montana och spraya loss...

Denna som du gjort är superläcker! :)

Undrar nu bara hur hållbart det blir, just på en sådan här leksak för barn? Och eftersom jag ser att ditt inlägg har lite tid bakom sig undrar jag - hur ser gungälgen ut nu idag, efter en del timmars lek? :)

Vänlig hälsning
Jessica

Svar: Hej Jessica!

Gungälgen står fortfarande i barnrummet och har gungats på, klättrats på, gungats lite vildare och använts som stege och jag måste säga att den har hållit kanon. Några jack här och lite skav där men inget direkt påtagligt. Trä är ju ett naturmaterial och som bekant "lever" dessa och påverkas av luftfuktighet etc. och i skarven mellan huvud och kropp har det krympt lite och man kan se en strimma (0,5mm) av det röda. Hade jag gjort om det hade den här perfektionisten monterat isär ALLA delar vid målning ;),
Lycka till!
Little Miss Fix It

2015-01-17 @ 00:28:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback