Hannas nya vardagsrum

Min kollega Hanna läser en 2-årig KY (Kvalificerad Yrkesutbildning) i Leksand, till dekoratör. Något som är ganska specifikt för en KY är att en stor del av utbildningen är praktik och i våras praktiserade hon som inredare på IKEA Kalmar i fem veckor, något som sen ledde till att hon även varit en av våra sommarvikarier. Som jag berättat tidigare tog hon sig an uppdraget att ge sin mammas vardagsrum en ansiktslyftning och ska jag vara ärlig så blev det rena rama face-off förvandlingen!

Före:

Foto: Hanna

Efter:

Mobilfoto: Sara Zetterström

Väggarna pryddes tidigare av en bård så för att få till en juste yta tapetserades de med en Easy Cover-tapet som tar bort ojämnheter. För att rummet skulle kännas större valdes en ljus färg som målades på tre väggar och för att det inte skulle bli alldeles sterilt och fyrkantigt användes den glada och lite livliga tapeten Waldemar som en fond. Väggfärgen togs fram genom att ta samma nyans som det ljusa i fåglarna i tapeten. Huset är gammalt och väggar och golv lite skeva. Då är det smart att tapetsera från mitten och ut men inte ända ut i hörnen på väggen. Använd ett lod så blir våderna raka och tapeten styr liksom upp hela rummet.

Köper man en vacker och kostsam tapet är det ju dumt att låta det som blir över gå till spillo. Ett jättefint sätt att ta upp mönstret igen är att göra som Hanna och tapetsera bakväggen på ett gammalt vitrinskåp med överblivna våder. Halogenspotarna i "taket" gör det till ett perfekt ställe för fina favoriter. Övrig inredning är en blandning av bl. a Mio, IKEA och Bolagret. Det ryktas om att familjens blickar hellre dras till tapeten än teven och Hannas mamma har redan ställt nya rum på kö för förvandling!

Kommentarer
Postat av: Hildur - fixa&dona

Oj, oj... vilken skillnad!!! Kan tänka mig att de blev bra sugna på att fortsätta med övriga rum. Jag gillar verkligen den där tapeten... men har ingenstans där den passar här hemma. Får se om jag kan få mina kära föräldrar att sätta upp den nånstans. Där skulle den passa perfekt! Kram på dig!!!

2009-08-02 @ 09:36:51
URL: http://www.kanal5.se/fixaodona

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback