Hallrenovering dag 1

Idag kickstartade vi dagen med att rensa bort alla saker inför renoveringen i den övre hallen. Jag gjorde en lista på vad som ska åtgärdas:
  • såga av stolpen i trappan
  • bygga en gjutform och gjuta ett stolpavslut i betong
  • spackla väggarna
  • måla taket
  • byta handtag på dörrarna
  • ta bort golvlisten där tapeten ska sitta
  • måla väggarna
  • sätta upp tapeten
  • göra en ritning på trappräcke och beställa av smeden
Allt som är överstruket hanns med idag, fast taket måste målas en gång till imorgon och spacklingen kanske också behöver ännu en omgång, och slipas innan målning förstås. Något som stulit både sikt och ljus i hallen är den överdimensionerade inklädda träbjälke till stolpe i trappan och idén att såga av den föddes i våras. När vi flyttade in i lägenheten var det första vi gjorde att ta bort det skrymmande trappräcket i furu som stal jättemycket av ljuset och gjorde att rummet kändes mindre. Stolpen har dock varit kvar och huserat nyckelmagnet och varit ett gömställe för iPods och cykellysen men nu är tanken att det ska bli ett smäckrare och modernare räcke av järn och vajer, med ett fint litet avslut i betong.



Sagt och gjort, jag använde vattenpasset och märkte ut stolpen på alla fyra sidor och för att ha ett tydligt riktmärke när jag sågade drog jag ett spännband i höjd med linjen. Fogsvansen åkte fram och efter en svettig halvtimme fixade Little miss Pippi Viktualia lilla My Zetterström att likvidera 25kg mastodontstolpe! Varde ljus - och det blev ljus. are.

To be continued...


Foto: Sara Zetterström, Little Miss Fix It

Kommentarer
Postat av: Frida

Och mitt i allt detta ringde jag och störde. Solly spättan!



Fredag funkar fint. Vi hörs på telefon och pratar mer!



kramen

2011-08-15 @ 09:38:22
URL: http://www.trendenser.se
Postat av: Lojs

Oj oj vad du har fixat, ser riktigt fint ut!

2011-08-15 @ 10:41:19
URL: http://lilliolito.blogg.se/
Postat av: Hildur - fixa&dona

Kul att få se skymtar från hallen! Den där tapetseringen skötte vi fint! :-) Lycka till med resten av fixandet! Kram kram!

2011-08-15 @ 17:55:41
URL: http://www.fixaodona.se
Postat av: Räkan

Snart ses vi. Hurra, hurra, hurraaaaaa!

2011-08-15 @ 22:39:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback