Arbetsrummet i skisser

Lite småtråkigt att endast servera några streck i dagens blogginlägg men här kommer mina skisser på arbetsrummet. Tanken är att det framför allt ska bli mer funktionellt och förhoppningsvis även mer lättstädat. I dagsläget vägrar Jesper sköta städningen i detta rum ("du får städa DITT rum") eftersom det är så mycket möbler och ytor där högar växer...

Planlösning:


Som ni kan se är det verkligen ett utmanande rum, inte många raksträckor här inte. Det innefattar både takbjälkar, snedtak, sänkt innertak, murstock, fasta spotlights och en fönsternich till vänster, som f ö är 221x120 cm - så har ni något att gå efter.

Nuvarande möblering:


Alla (läs: tjejer) som kommer hit tycker att det är ett fantastiskt rum, ett kreativit rum, och det ÄR det, men hopplöst att hålla i ordning. Utrymmet mellan skrivborden och bortre väggen tenderar att fyllas med "högar" av papper, prylar, symaskin och diverse. Dessutom har det mysiga i att sitta vända mot varandra försvunnit sedan jag skaffade en skärm i storlek med Australiens landyta...

Ny lösning:

När sängen åker ut blir det utrymme för en platsbyggd skrivyta för två personer, min stora dator till höger och en laptop till vänster. Det ena skrivbordet kommer och ljusbordet kommer höjas till 85-90 cm för att bli en behaglig arbetsyta i ståhöjd som kompletteras med två barpallar för tillfälliga projekt. Kökssoffan, som varit på glid i hemmet sedan den naturliga platsen i hallen försvann till förmån för ett vitrinskåp modell större, får agera ny trivselhöjare med lite textil i form av dyna och kuddar. Ett öppnare och ännu mer kreativt rum hoppas jag!
Med på ett hörn kommer klädkammaren som också behöver omstruktureras till förmån för lite smarta platsbyggda lösningar.

Nåväl, Rom byggdes inte på en dag och eftersom jag är ensam all in one-entreprenör i detta projekt MITT rum så kommer det nog ta sin lilla tid, men som sagt lampsladdar är beställda - tärningen är kastad!

Kommentarer
Postat av: Sofia

Åh, vad spännande. Vill gärna se resultatet sedan =). Håller på med en isometrisk ritning för tillfället och försöker mig på att rita Thonet-stolar i 3-D. Känns som jag tagit mig vatten över huvudet. Längtar tills jag får göra det i ett CAD-program istället.

KRAAAM!

2011-03-23 @ 12:02:34
URL: http://tingelings.elleinterior.se
Postat av: Sara - Little Miss Fix It

@ Sofia: Ha-ha, jag var tvungen att slå upp "isometrisk ritning"... Men det är ju så kul! (men det ÄR svårt att rita i 3D...) mycket roligare än att CAD:a ;) Lovar att uppdatera med resultat, (lovar bara inte vilket år jag blir färdig...) Kramkraaaam!

2011-03-23 @ 21:37:36
URL: http://littlemissfixit.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback