Min första IKEA-plåtning: Windy balcony

Den andra balkonglösningen skulle bl. a visa bredden på RAMSÖ parasoll. Det blev en balkong med medelhavskänsla (med apelsiner från Willys) och lite mognare stil. Denna serie skulle mynna ut i ett bildspel där textilierna byter färg. Förutom att lägga alla saker i mer eller mindre samma position så gällde det att passera kameran försiktigt vid varje byte eftersom minsta rubbning skulle resultera i en "hoppande" bild  - med omtagning som enda reparation. Onekligen var det med mer och mer spattiga ben jag klev omkring på den där balkongen för varje byte som gjordes. Lägg märke till att glaset byter dryck för att matcha färgerna, något jag och Henke var extra nöjda med ha-ha (både glas och karaff tejpades noggrant för att rätt mängd skulle fyllas på).


Inget skiljer bilderna åt, det är samma ljus och samma kamerainställningar, utom just färgerna på textilierna. Visst är det häftigt vad man kan förändra med lite textil!


För att visa balkongskyddet i funktion riggade jag en bekväm plats en solig dag utan insyn från nyfikna grannar...


...liksom att en enorm fläkt som brandkåren använder till att skingra rök (jodå, det blev några Carola-imitationer framför den) verkligen fick produkten att visa vad den går för.

Under min korta tid på ICOM lärde jag mig ofantligt mycket. Till skillnad från stylisten som ska få saker att se bra ut på bild ex. tänker jag som är inredare alltid funktion i första hand. Detta gör att det ibland är svårt att kliva ur den berömda boxen. Med facit i hand skulle jag t ex. ha rullat upp hörnet på tidningen lite grann i den sista bilden för att ytterligare förstärka känslan av vind (detta trots att tidningen faktiskt ligger stilla just för att vindskyddet tar vinden) och kanske lagt en sten eller någon annan tyngd på stolens tidningshög för att förtydliga känslan än mer.

Vad hade du gjort för att göra situationen tydligare i någon av bilderna?



Kommentarer
Postat av: Malin B. --- Organisera Mera

Jag tycker bilderna är jättefina! Inspirerande! Vill även säga att jag gillar din blogg, nyligen hittat hit och gillar verkligen det jag läser. En ny favorit!

2011-03-17 @ 11:52:06
URL: http://organiseramera.fugu.se
Postat av: pernilla

Åh vad kul att se! Grymt jobbat!

2011-03-17 @ 17:18:10
URL: http://vitaparlor.blogspot.com
Postat av: Dessi - Home and desire

Så fantastiskt att det blir en sån skillnad med färg! Grymt bra! :)

2011-03-24 @ 11:34:27
URL: http://www.homeanddesire.blogspot.com
Postat av: anna

Jättefin blogg! Har också nyligen hittat hit. Men jag undrar stolarna och bordet kommer väl inte från Ikea? Hittar dem inte på deras hemsida :)

2011-04-14 @ 09:44:10
URL: http://lillfemman.blogspot.com
Postat av: Sara på Little Miss Fix It

@ Anna: Tacka Anna! Välkommen hit :) Serien heter Roxö och ingår i IKEAs sommarsortiment. Kopiera denna länk: http://www.ikea.com/se/sv/search/?query=rox%C3%B6

2011-04-15 @ 09:44:51
URL: http://littlemissfixit.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback