Jag, en symaskinsbödel

Senast häromdagen.. eller förresten, först måste jag bara säga: Tack snälla ni för alla peppande och värmande kommentarer! Det var inte en helt självklar grej att outa våra barnlösa olycka här på bloggen men det bevisas bara än en gång vilka fina läsare jag har och tänka sig att jag har nästan inte orat mig ett endaste dugg sedan igår lunch (förutom de gånger jag tänkt att: nä nu jinxade jag det allt.. när jag bloggande om det och alla vet och...)

Hur som helst, senast häromdagen hintade jag ju om att jag har ett kuddpyssel på g och det är inte det enda syprojektet som hovrar i min pysselhjärna ska ni veta. Med en bebis kommer det ju massa möjligheter till att gå bananas med tyg men det finns bara ett litet problem. Min Husqvarna har lagt sig med pressarfoten pekandes mot skyn!


Efter lång och trogen tjänst så vill den liksom inte riktigt längre. Jag tog den till Symaskins-Arne här i stan, ja ni hör ju på namnet att han inte jobbar som frisör, och han meckade och petade och förfasades över den människa som "renoverat" min trotjänare genom att fylla den med olja. Bland annat. Jag förklarade överslätande att det var en riktig symaskinsfantast i Visby som på ålderns höst roade sig med att just "renovera" symaskiner (och sälja dem till intet ont anande fixarfröknar med dåvarande studentplånbok). Arne (får vi anta, han presenterade sig aldrig) skakade än en gång på huvudet och menade på att han kunde ta sig an en service men utan garantier på bättring, om jag tyckte det var värt 750:-. För att i nästa andetag sälja på mig en sprillans ny digital variant och trots dess fula yttre (vad är det med tillverkare som ska tjeja till saker, jag hatar sånt) så rabblade han upp både en och sjutton anledningar som lät vettiga varför jag behöver just en Janome (Decor Computer) 4030. För 6000 spänn. Finns även i webbshop här

Nu vad? Jag vill verkligen ha en symaskin och jag blev lite såld på den här blommiga historian och när jag ringde Jesper och liksom bara planterade det sorgliga faktum att Husqvarnan är bortom räddning (??) lät han helt och fullt med på noterna, jag fick honom till och med att säga Men är det inte dags att köpa en ny då? Va, tror du? Jo, kanske det sa jag knipslugt. Men när jag även sa vad den kostar hjälpte det inte om så 150 pressarfötter hade ingått i priset, han lade i backen. Men, men jag menar han jobbar ju med strategiskt inköp hela dagarna och tycker alltid allt kostar för mycket.

Nu behöver jag lite hjälp här. a) En digital maskin skrämmer mig, vad tusan gör man om den börjar krångla, en mekanisk kan man ju alltid skruva lite på? b) Vad är ett rimligt pris för en bra symaskin som har lite fiffiga finesser mer än knapphål när man trots allt bara hobbypysslar? Vad har ni för något? Och OM nu någon råkar kika in här ikväll så är jag supertacksam om du lämnar din åsikt, om inte annat för att hejda mig för annars lutar det åt att jag sätter på mig spenderbyxorna imorgon och ringer Symaskins-Arne för att baxa hem 7,7 franska kg.


Kommentarer
Postat av: Mia

Nu har jag ju absolut ingen aning om er ekonomiska status och sådant spelar ju definitivt roll vid såna här tillfällen. MEN jag tycker det låter saftigt. Är också en hobbysyare och det var visserligen några år sedan jag köpte min maskin men jag kan inte tänka mig att det krävs sådana pengar för att få en vettig maskin ("alla" har väl ganska bra utbud med ex elastiska sömmar etc. numera) But what do I know?

Läste för övrigt härom dagen att IKEA skulle lansera en symaskin i sortimentet, men det borde ju du veta :) Vet ej hur avancerad den är men de brukar ju ha rackarns prisvärda saker iaf. Hoppas du hittar en som passar dig iaf! Oavsett om det är fågel, fisk eller mittemellan på prislappen :)

2012-02-03 @ 20:04:20
URL: http://oursideoftown.blogspot.com
Postat av: Susanne

Hej! Jag har just en sån maskin och är helnöjd. Hänger i grupper på fejan där det mesta handlar om att sy och det som hör där till. Såsom tyger, maskiner, andra saker. Jag lovar dig att det är en helt otrolig guldgruva :)

Om du går med där och ställer frågan lovar jag dig att du får massa bra svar: https://www.facebook.com/groups/159134154139266/

Om du redan nu vill börja spana på härliga tyger så har jag lite länkar: http://josjos.se/blog/pyssel/pysselaffarer/

Lycka till med allt!! Tycker det är otroligt starkt av dig att blogga om allt detta förresten! Tror det är bra för många att höra om att det inte bara är att "skaffa" barn.

2012-02-03 @ 21:32:38
URL: http://josjos.se/blog
Postat av: Johanna.B

Jag har den också, har vart kär i den ända sedan den klev in genom dörren!



http://johannab.se/tips_pyssel_kreativitet/sa-vi-har-langtat/



Men så dyr har jag inte för mig. Möjligtvis runt 4500. Har du googlar lite priser så han inte lurar dig den där Arne??



Kram

/Johanna

Postat av: Helena

Jag är hobbysynörd och skulle vilja säga så här: Jag använder 2 sömmar. Raksöm och sicksack. Har en jättefin Janome med en satans massa sömmar men när ska jag använda dem? Den har oxå automatisk knapphålsfunktion och den är ju grymt bra förstås. Jag fick mitt första barn för snart 4 år sedan och då drabbades jag av "sy barnkläder"-djävulen. Det är SÅÅ roligt och enkelt (jag lovar!!) att sy till barn och för att göra det behöver man en Overlock. Jag har alltså en overlock (som jag ÄLSKAR) och en vanlig maskin. Båda Janome som är ett bra märke jag gillar starkt. Jag köpte båda via sewingmachinesdirect.co.uk som jag förstår TYVÄRR inte får leverera till Sverige längre. Jag har gett ca 3000:- styck för båda mina maskiner och tycker 6000 låter dyrt! Kolla upp priser innan du bestämmer dig och ha overlocken i bakhuvudet... :)

Lycka till!!!

2012-02-04 @ 18:21:23
Postat av: Susanne

Jag tror de numera får leverera till sverige igen... Om du har vägarna förbi Syfestivalen i Sthlm så tror jag du kan få ett bra pris där. Overlock är ett måste in mina ögon. Ojojoj så bra!

2012-02-04 @ 22:06:42
URL: http://josjos.se/blog
Postat av: carina

Hobbysyr oxå mycket. Blev med overlock när jag fyllt 40 barnen blivit större. Borde haft en när de var små för då sydde jag barnkläder i massor å då hade den varit himmeliket. Det är den nu med. Älskar min Husqvarna huskylock viking.

har just nu tre husqvarna å min första tjejiga rosa trotjänare Hq Carmen ska jag nog sälja. Ärvde min mormors Hq ganska digital som man oxå kan brodera med men det har jag inte provat men lite andra nyttiga sömmar o funktioner finns, såsom skriva bokstäver, inställningar den är rejäl. Det var min gamla oxå men jag behöver inte tre maskiner.

Gillar Husqvarna mest för attjag alltid sytt på det. Mamma har en liknande som din. Sydde mkt på den hemma i tonåren o på farmors husqvarna trampmaskin där det gällde att hålla jämn takt.

Googla o kolla priser men köper man lokalt som jag gjorde med overlocken är det lättare med service, hjälp mm.

På A-huset lånar vi ut vanliga symaskiner gratis till medarbetare under kortre tider om du har akut sybegär. Lite långt å släpa till Kalmar kanske.

Vad syr tjejen tjejerna på i studion? är de nöjda?

köper du en overlock kommer du inte att ångra dig, allt du syr ihop går som en dans o blir så snyggt.

Lycka till med ditt beslut.

kram carina.

2012-02-05 @ 00:00:55
Postat av: Maria

Jag köpte en beg symaskin en Bernina 1031, för 5 år sen, för 2500 kr. Den är i toppskick trots många år på nacken, jag har använt den flitigt och sytt mycket med den alltifrån bh till en fin kappa. Det bästa köp jag gjort kan verkligen rekommendera Bernina.

Lycka till!

2012-02-08 @ 13:27:27
Postat av: Madde

Det är ju ett måste att ha en fungerande symaskin, speciellt när man ska sy en massa roligt till bebis :) Jag syr en hel del och kan verkligen rekommendera Singer. De har bra och billiga maskiner i olika prisklasser. Lycka till!

2012-02-10 @ 21:25:26
URL: http://cochise.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback