Nya soffben - med klisterfolie slipper man att måla

Ända sedan jag bytte klädsel på soffan (ja det var väl bara en halv mandatperiod sedan eller så) har jag tänkt klä om de ursprungliga ekfötterna med självhäftande folie. Har dock tyckt att plasten sett för plastig ut vare sig den varit matt eller blank så därför blev jag lite extra exalterad när jag var i färgaffären i lördags för ett helt annat ärende och hittade en flockad variant. Perfekt med den matta sammetslena ytan som inte reflekterar något ljus och känns lite mer fancy. Jag började med att välta soffan för att skruva loss soffbenen (vilket gjorde att jag tvingades dammsuga under den. Det hade ju inte hänt på några månder märkte jag *host*) och underlätta arbetet. Sen gjorde jag en pappersmall av formen som jag använde på baksidan av folien. Jag använde skalpell, stållinjan och skärmatta för att få raka fina kanter, klippte ett snitt mellan varje sida för att lättare kunna forma folien och sen klädde jag träklossen sida för sida och snyggade till den lite genom att skära bort utstickande folie på sidorna. Överskottet vek jag upp på översidan så att den sitter ordentligt när man skruvar tillbaka benen. Mucho nöjdo. Och det fina i kråksången? Jo, OM jag skulle få en faiblesse för massiv ek någon gång, eller vill ha orange soffben så kan jag enkelt dra bort folien och testa något annat. Easy peasy, gjort på en timme till en kostnad av ett fåtal guldpengar. En liten varning bara, här kommer blogghistoriens längsta DIY-bildserie. Tror jag.

Foto: Sara Zetterström, Little miss fix it

Kommentarer
Postat av: Hanna

Snyggt och relativt enkelt sätt att förändra, tack för tipset! Du inspirerar verkligen :)

2012-03-27 @ 12:03:32
URL: http://hannaedman.blogg.se/
Postat av: Sara - Little Miss Fix It

Tack Hanna! Det är den finaste komplimang jag kan få. :)

2012-03-27 @ 16:54:17
URL: http://littlemissfixit.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback