Little Miss Fix It och ekarna

Den som planterat ett träd har inte levt förgäves, säger ett kinesiskt ordspråk och vem vill leva förgäves liksom? Efter att äntligen införskaffat mig ett par ekollonvaser vid mitt senaste besök på Tennet gick jag nästan och längtade efter hösten för att ha något att sätta i dem. Som tur var fick jag tipset att hålla utkik efter fjolårets ekollonskörd, plocka med mig några hem och lägga dem i en skål vatten i x antal veckor tills de börjat gro för att sedan placera dem i vasen så nu är även sommaren välkommen. Och vet ni, jag har i rätt många veckor vårdat det handfulla gäng små ekbebisar jag hittade, bytt vatten varje dag (jag hade till och med en ekollonvakt när jag var bortrest) och nu gror de!

Därför undrar jag om det är någon annan där ute som liksom jag sitter på en ekollonvas utan ett ekollon att sätta i den? För nu är det alltså dags att låta grodden spira och jag har ett tiotal små ekbebisar till övers. Så vill du ha en att ösa kärlek över eller om du kanske kommer vara lite ensam på semestern och behöver ett spirande träd att prata med så kan jag skicka en grodd på posten. Först till kvarn... Så mejla mig namn och adress på littlemissfixits(at)gmail.com, inred barnkammaren och vakta brevlådan. Kostar gratis! Men jag garanterar inte att ni har en sjumeters ek att ge barnbarnsbarnen vid nästa sekelskifte. Tyvärr.

Uppdatering: Oj vilken härlig efterfrågan det var på ekollon! Nu är alla små groddar adopterade och har en spännande resa med Posten över hela landet as we speak. Tack för visat intresse!


Foto: via husohem.se

Kommentarer
Postat av: Ulrika - Fotograf u.norman

vad häftigt med en egenodlad ek! Tyvärr har jag ingen trädgård att plantera en i, annars hade jag gärna adopterat ett av dina skott :)

2012-05-15 @ 09:55:13
URL: http://unorman.wordpress.com
Postat av: Pernilla

Till Ulrika:

Du kan plantera den i kruka...där klarar den sig bra i åravis kan jag säga för de växer inte fort...Jag hade min i en kruka i 4 år och den var ändå inte stor nog att plantera ut...sen dog den dock i en flytt...klarade inte fritt fall ner för en trappa...ops

2012-05-15 @ 19:10:55
Postat av: Sara - Little miss fix it

Ulrika, jag säger som Pernilla, man kan odla sin lilla ek i vas eller kruka i flera år. Under tiden kanske du hittar en trädgård att plantera det i, varför inte ge bort i present till ett gudbarn, en nyföding eller jubilar?



Pernilla: oj, vilken story.

2012-05-15 @ 22:22:17
URL: http://littlemissfixit.blogg.se/
Postat av: Sandra

Hej!

Vilka fina!

Jag vill jättegärna ha en!



Jag jobbar på IOS och pendlar från Växjö, så är du på tåget nästa vecka så kanske vi kan stämma träff istället för snigelpost? :)

2012-05-15 @ 22:34:56
URL: http://underbarasaker.webblogg.se/
Postat av: Hanna

Önskar att jag hade en trädgård just nu, då skulle jag gärna vilja ha ett fint ekollon! :)

2012-05-15 @ 23:56:35
URL: http://hannaedman.blogg.se/
Postat av: Anonym

Är dom slut?

Skulle så gärna vilja ha en ek.

2012-05-17 @ 18:22:28
Postat av: Nea

(jag vet att detta är ett väldigt gammalt inlägg) Hej! Hur såg dina ekollon ut när de låg i vattnet? Mina håller på att spricka, men jag kan inte se någon grodd...
Hur gick det med ekollonet, växte den upp?

Krma<3

Svar: Jag har svarat i din blogg Nea!
Little Miss Fix It

2013-10-15 @ 15:30:07
URL: http://palomitas.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback