DIY - Bokhylla och/eller bokhängare

Efter en natt i torpet är vi åter hemma, äskade stuga, det är få platser som får hela familjen att pusta ut och bara koppla av som vi gör där. Trots att vi lackade kvistar på loftet. Sedan en stund har jag istället bänkat mig med ett glas rött och en påse Polly i soffan (uups, den påsen är visst redan slut) och gissa om jag nästan grinar när jag läser era fina kommentarer. Ni är bara bäst på att peppa! Tack snälla. Från hjärtat.
 
Äntligen kommer många ropa nu för jag vet att ni efterfrågade det redan innan sommarsemestern (ja förra året och det är ett av de där inläggen som legat på skrivbordet och väntat på inspo, remember) men här kommer ett första gör-det-själv-tips från Marsipanrosens rum och jag börjar med bokhyllan, eller ska jag säga bokhängaren som flyttat runt lite här hemma i några år och nu efter ett sabbatsår, då den funderade på vad den verkligen ville med livet, hamnade i rummet med de roligaste böckerna. Såklart att även små hyllor vill ha kul och känna sig viktiga på jobbet.
 
Lite kuriosa; här tänkte jag berätta att jag först såg idén på möbelmässan i Stockholm för flera flera år sen, en ung asiatisk kille visade en prototyp och jag frågade om den fanns att köpa men tyvärr hade han ingen producent än, och att jag sen gick hem med den där gryniga pocketkamerabilden och tänkte att tusan en sån där mojäng ska jag banne mej göra själv, perfekt bredvid sängen där inga bord ryms men desto fler böcker vill vara. Och sen tänkte jag avrunda inlägget med att en liknande variant görs av Swedese om man är mer köp-, än pyssel-sugen liksom. Döm om min förvåning och sköna glädje när jag precis upptäckte att designern bakom Swedeses magasinhängare är ingen mindre än "min" unga asiat (bara lite mindre ung nowadays, även om många asiater ändå ser ut som typ tolv). Kul! Känns lite mindre bra att tipsa om en rip off nu dårå, men vad tusan -here goes:
 
Man behöver:
En tavelhylla, snöre - jag använde glansig passpoalpolyester från syaffären, träkulor, runda klisteretiketter, borrar i två strl, skruvdragare, sax, tång och möbeltassar.
 
 
Beroende på hur lång hyllan är ryms såklart olika många snören, jag använde den 55 cm långa RIBBA från IKEA och körde 10 cm C-C (centrum<->centrum på hålen) så att de inte skulle hänga för tätt. En magasinhängare kan ju vara tätare eftersom tidningarna som är lite tunnare utan problem kan överlappa varann. 1. Borra hål som precis rymmer snöret från undersidan av hyllan, 2-3 cm från bakkant. 2. Använd den lite större borren och borra halvvägs genom hyllan från ovansidan. 3. Trä lika långa snören genom hålen och knyt en knut som du liksom låser i det större hålet genom att dra i snöret från undersidan. Tänk på stryprisken för små barn och ha inte längre snören än nödvändigt. 4. Dölj borrhålen med klisteretiketter. 5. Borra upp hålet i kulorna, halvvägs, från ena änden genom att spänna fast den i ex. en tång eller ett skruvstäd. Här kommer möbeltassarna väl till pass. Klistra dem på tången/skruvstädet så att det inte blir fula märken i kulan. Trä kulan på snöret genom det smala hålet först. Gör en ordentlig dubbel/trippelknut och lås fast den inne i kulan. Klipp av ev. utstickande ändar. 6. Skruva upp hyllan på väggen, glöm inte att plugga om du har gipsväggar, böcker väger ju en del. 7. Voila! De tåliga småbarnsböckerna  i kartong hänger inom räckhåll och de rivvänliga pappersböckerna står tillgängliga för sagoläsning i sällskap av vuxen. Happy fixing!
 
Foto: Sara Zetterström, Little Miss Fix It

Kommentarer
Postat av: frida

Men guuud så fiffigt. detta skall jag försöka mig på.

Svar: Tack, vad kul! Lycka till.
Little Miss Fix It

2014-01-12 @ 09:28:21
URL: http://www.friidas.se
Postat av: Karin

Så roligt med flera gör-det-själv-inlägg här hos dig. Jag har i flera år velat göra en egen hattlampa. Nu kanske jag kommer till skott! Tack :)

Svar: Jag älskar ju själv dessa inlägg men det är ju också de projekten och inläggen som tar allra mest tid... Vad kul att det inspirerade!
Little Miss Fix It

2014-01-12 @ 22:16:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback