Boktips: Alla hönsen hemma och färska ägg i köket

Fördelen med att vara sjuk är att jag hinner bläddra i en laddning böcker som jag beställde för flera veckor sen. Vill tipsa om denna sprillans nya livsstil/kokbok: Alla hönsen hemma av Anna Billing.
 
 
När jag fyllde åtta fick jag tio hönor i present. Lyckan var fullkomlig! Jag hjälpte pappa att snickra hönshuset och jag minns inte om det var samma år eller året efter som ett av paketen innehöll en vattenautomat i zink till hönsen, vid sidan av blå hjärtformade solglasögon (fast jag hade önskat mig lila) och en randig klänning i vitt och mintgrönt. Jag fick maskrosringar direkt på den där klänningen och några år senare gjorde min kreativa moster en pricksäker karikatyrteckning av vår familj där 11-åriga jag står i dörröppningen med ihopknipna ögon och skriker:  -Jag vill inte gå och mata hönsen!
 
Hur som helst så har drömmarna om att vara månskensbonde kommit tillbaka i vuxen ålder och en ombyggd lekstuga och fyra hönor låter ju liksom inte omöjligt i Hundraåringen? Det känns väldigt lockande med ett självhushåll på ägg. Det känns mindre lockande att övertyga Jesper om förträffligheten med fjäderklädda husdjur... Men har jag tur så är det Boosan som står i dörröppningen om några år och gastar om att hon inte vill mata hönsen.
 
Boken är fylld av tips kring att bli med höns och typ alla äggrätter som du visste (och inte visste) fanns, med fina bilder en masse. Jag köpte min via Bokus.
 
Foto: Sara Zetterström

Kommentarer
Postat av: Emma

Ser ut som en fin bok!
Min syster är också väldigt sugen på höns, men vi funderade lite på hur man gör när man åker bort? Vet du hur lång tid dom klarar sig själva? En katt känns ju lättare att lämna till mormor att passa om man säger så...

Krya på dig!

Svar: Tack för krya fina Emma, känner mig lite bättre nu! Höns behöver daglig tillsyn med färskt vatten och mat så ska man resa bort behövs en hönsvakt :) Dessutom bör man stänga in dem om natten så det inget rovdjur tar sig in i voljären. Katter är ju fantastiska men onekligen lägger de inga ägg ;)
Kram!
Little Miss Fix It

2015-04-21 @ 21:22:47
URL: http://emmassamling.wordpress.com
Postat av: angelicasvarld.blogg.se

Vi har haft höns i omgångar på vårt sommarställe - det är super mysigt! Speciellt att skicka ut barnen på morgonen med en liten korg för att plocka ägg...blir aldeless varm i hjärtat av att bara tänka på det!

Svar: Men åhh, det låter ju som en dröm! :)
Little Miss Fix It

2015-04-22 @ 09:04:16
URL: http://angelicasvarld.blogg.se/
Postat av: Carola

Tack för boktipset, jag är också lite sugen på att ha höns. Jag har just flyttat ut på landet, så nu finns det också möjlighet för första gången. Men jag kan ingenting om höns, så den här boken ska jag hålla utkik efter.

Svar: Åh så lyxigt med lantliv! Börja i liten skala så kan du ju utöka när du blivit varm i kläderna. Höns är ganska lätta, men behöver ju daglig tillsyn förstås. Boken är toppen, större delen består nog av recept så för själva djurhållningen ska det finnas någon bok som heter "Höns", finns säkert på biblioteket.
Little Miss Fix It

2015-04-26 @ 18:31:17
URL: http://www.barnboksbloggen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback