Den #kreativaodlingsbänken

Sakta men säkert börjar äntligen vår altan ta form, det tar sin lilla tid att få till 50 m² i vinkel. Hasselfors Garden frågade om jag ville testa deras uppdaterade odlingsbänk och det lät ju kul eftersom jag har förtroende för deras produkter och numera även är villaägare.
 
Jag visste att vi inte hade någon optimal plats på tomten eftersom vi ska bygga ett uthus på bästa stället framöver, men efter en liten plus/minus-analys kom jag fram till att en mobil variant till odling på altanen skulle funka bäst. Så jag kompletterade med ett par skivor tillsågad plywood och reglar, draghandtag, hjul och markduk. Skivan skruvades fast underifrån i reglarna på lådornas insida och jag borrade ø25 mm hål över hela botten för vattenavrinningens skull och klädde insidan med markduk dels för att hålla jorden på plats men låta fukt vandra in och ut och dels för att skydda träet.
 
Den kreativa odlingsbänken är verkligen jättefin med sina sockerlådssinkade hörn och massiva framtoning och kan kombineras i massa olika former. Eftersom jag tycker om uttrycket av naturligt grånad furu lät jag bli att behandla träet innan jag monterade lådorna. Jag valde även att behålla en klassisk rektangulär form och komplettera med en kvadratisk genom att korta långsidorna lite (trots att jag då fick offra två av de sinkade hörnen), på det viset blir möblemanget på ytan mer dynamisk. Hjulen gör att lådorna går lätt att rulla runt efter skiftande möbleringsbehov eller solens vandring.
 
Jag älskar fladdriga blommor som vallmo, anemon och luktärt så i den mindre odlingsbänken har jag planterat enbart färgsprakande blommor medan smultron och kökskryddor samsas med morötter, sallad och rädisor i den större. Odlingsfönstrena använder jag över frösådden och så småningom kommer väder och vind se till att altan och lådor matchar varandra i patina. Hela processen kan ni se i denna stopmotion-film. Den käcka musiken (utbudet i filmappen var rätt skralt om en säger så) sätter stämningen för Cirkus Zetterström, stjälpredan Boo var såklart på plats delar av bygget, hence the hoppande kamera emellanåt. Man får skratta, för det kan bara bli bättre. Kolla in fler inspirerande lösningar på instagram under #kreativaodlingsbänken.
 
 
Håll utkik för senare idag kommer jag utlysa en tävling här på bloggen!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback