Det sitter i väggarna

Egentligen skulle jag haft det med på min lista igår, men jag var visst för trött för att minnas det. Jag pratar om det nya byggnadsvårdsprogrammet på SVT, ikväll visas andra avsnittet av Det sitter i väggarna kl. 20.00. I det första avsnittet besökte de en gård på Öland, ett hus som jag f ö åkte förbi för några veckor sedan.
 
Dels består programmet av praktiska renoveringstips från byggnadsvårdaren Erika Åberg och dels gräver historikern Christopher O'Regan efter husets rötter. Gamla hushistorier fångar mig (särskilt om jag själv äger huset),  så både Torpet och Hundraåringen har jag kartlagt så gott jag kunnat (egentligen bara skrap på ytan i deras respektive hundraåriga historier) men jag funderar fortfarande över vem som exempelvis byggde vårt hus och hur det såg ut då. Ja så det är bara för SVT att hojta om de vill ha med Hundraåringen framöver.
 
[ o ]: skärmdump från SVT Play Det sitter i väggarna avsnitt 1

Kommentarer
Postat av: Emm

Visst är det roligt med hus och deras historia, arkitektur och livsöden. Min farmor och farfar byggde hus i södra Stockholm på 1920-talet. Vi gjorde en samlad utflykt dit med familjen och med hjälp av foton och 20-talets fastighetsbeteckning. Oj, vilken skillnad mellan fotona och nuets tättbebyggda tomter!
Roligt ändå att se och inte minst att tänka på förr.
Precis som jag tycker om att läsa om bl.a. ert torp och er hundraåring. Jag gillar när nytt och nött blandas. Dessutom kommer livet in i din blogg med jobb, vänner och familj osv. TACK för en av de bästa bloggarna jag vet!

Svar: Blir så glad av dina ord, förlåt sen feedback! Tack för att du läser och kommenterar, ha en fin helg! :)
Little miss fix it

2015-11-17 @ 11:19:50
Postat av: Emma

Helt apropå, inte knutet till gamla hus alls... men det där jag sa om att samla, att jag egentligen inte gjorde det så mycket. Har nog fått tänka om där...men jag samlar ju bara BRA grejer:) Kan man motivera sparandet så? https://emmassamling.wordpress.com/2015/11/17/det-dar-med-forvaring/

2015-11-17 @ 21:47:07
URL: http://emmassamling.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback