DIY - garn i jersey

Har du gamla t-shirts som av ena eller andra anledningen ligger arbetslösa i garderoben? Kanske har de missfärgningar från deo, små utslitningshål efter byxknappen eller blivit formlösa av tvätten? Perfekt material att göra stretchigt jerseygarn av alltså. De allra bästa tycker jag är sport-tischor modell större så i mitt fall har jag kikat minst lika mycket i Jespers garderob som min egen (kan ju vara bra att fråga först, för familjefriden, just saying). Bäst resultat får man från de som är rundstickade - utan sidosömmar.
 
Du behöver:
 
Uttjänta t-shirts, jag föredrar rundstickade och enfärgade.
textilsax, en riktigt bra och vass tygsax gör jobbet så mycket enklare
linjal eller måttband
 
 
 
Vik t-shirten dubbelt på längden och klipp bort, eller sprätta upp fållen i nederkant.
 
 
Tyget är stretchigt på bredden, inte på längden, så därför gör man garnet genom att klippa remsor på bredden.
 
Lägg t-shirten så att det översta halvan ligger någon cm nedanför det undre lagret och klipp sedan 2 cm breda remsor från viket på mitten (nerifrån i bild) och ut till kanten, OBS! Klipp inte ända ut i det understa lagret, tyget skall fortfarande sitta ihop i överkant. När hela magstycket är i remsor klipper man hela vägen ut precis under ärmen. Tips på hur man tar till vara på resten av tröjan finns fint illustrerat på bloggen Nähmarie.
 
 
Förutom att mäta noga så är ett lite snabbare knep att vika upp remsan vartefter den blir klippt för att ha en måttstock att gå efter.
 
 
Nästa steg är att skapa en lång sammanhängande remsa av allt tyg. Veckla ut remsorna och trä in armen så att "ryggraden", d v s där tyget fortfarande sitter ihop, hamnar på ovansidan.
 
 
Nu kan man välja att klippa tyget direkt hängande på armen, men jag tyckte det var smidigare att lägga tygstycket på bordet med "ryggraden" uppåt för att lätt se hur jag skulle klippa och inte av misstag kapa tråden.
 
 
För att garnet ska bli en enda lång sammanhängande tråd så klipper man nu diagonalt mellan remsorna, så som de streckade linjerna på bilden illustrerar. Gör det hela stycket igenom.
 
 
Nu har du (förhoppningsvis) en enda lång tygremsa. Bra jobbat! Dags att fixa till garnet.
 
 
För att få tyget att rulla sig så drar man nu lätt i remsan, på så sätt drar tyget ihop sig, garnet blir tightare och längre. Gör så med hela remsan.
 
 
Dags att nysta upp allt garn till en boll. Färdigt!
En t-shirt i storleken XL gav ungefär 36 m sammanhängande garn.
 
Nu är det bara att sätta igång att virka eller sticka något tjusigt. Och ta sig an resten av liken i garderoben...
Håll utkik på bloggen framöver så ska jag visa exempel på en skapelse av jerseygarn.
 
[ o ]: Sara Zetterström

Kommentarer
Postat av: corneliaeriksson.blogg.se

Bra tips! Blir sugen på att lära mig sticka när jag ser detta..

2015-11-27 @ 16:23:29
URL: http://corneliaeriksson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback