Miscellaneous w42/15

Söndagen. Vilodagen. Inte vidare värst faktiskt. Hela helgen har snarare varit fylld till bristningsgränsen med diverse projekt. Jag ska försöka visa er lite mer av det under veckan som kommer men först är det dags för mitt val av smått och gott som gillas. Sen är det hög tid för mig att fälla in årorna, jag är så trött att jag är rädd att jag inte ska hinna upp till sängen innan jag somnar utan istället vakna imorgon bitti med randiga sovmärkern från nålfiltsmattan som ligger i trappan, så trött är jag.
Men here goes (gäsp);
 
Kinfolk släpper sin bok Home på tisdag. När jag tittar på de bilder som finns att tillgå så får jag ingen inspirationssensation precis, däremot lockar det skrivna introt: In The Kinfolk Home, author Nathan Williams takes readers into 35 homes around the world that reflect the values of slow living: cultivating community, simplifying our lives and reclaiming time for what matters most.
 
Slow living, det blir nog nästa års låneord i SAOL. Men visst, Captain Slow (ett av Jespers smeknamn på mig) hade onekligen gillat ett mer härvarande leverne.
 
 
Vi har många tankar och planer för Hundraåringen, en av dem är att renovera både badrummet och toaletten. Vilket år som helst. I väntan på lite andra projekt som måste ta form först växer pinterestmappen kallad "Bathroom". Några av de senaste bilderna innhåller detta - fiskfjälls-kakel (även kallad mermaid tiles!), hur fint är inte det?!
 
 
Andra sommaren som vi bodde på Gotland gick vi på en konstert i Sankta Karins ruin och lyssnade på en vokalgrupp. Det var magiskt bra och det blev ytterligare några spelningar följande år eftersom både Jesper och jag blev helt sålda. Fina stämmor, ofattbar rytmik och en stor portion humor kännetecknar Riltons vänner, då var de ett gäng tonåringar, otroligt charmiga och deras skivor har gått varma här hemma: Efter en längre paus upptäckte jag häromdagen att de återförenats i år. Jag ser fram emot att höra den trettioåriga varianten av bandet och hoppas det blir mer än blott en Heroes-cover.
 
I samband med renoveringen av torpet förra våren såg jag till att göra mig av med alla plastredskap i köket. Samma sak gick vårt ordinarie hushåll igenom. Först plastbantning och nu är det även dags att vinka farväl till teflonpannan. Teflon som hettas upp avger en mängd giftiga ämnen som kan framkalla allt ifrån illamående till cancer och med den informationen spelar det liksom ingen roll att pannkakorna blir perfekt stekta och det är lätt att tillaga fisk utan att det fastnar. Istället vill jag ha en klassisk Mauviel-panna. Och visst, de kostar som en mindre ponny men jag räknar med att den håller en livstid och lite till.
 
 
På fredag släpper Ikea sin nya kollektion Lattjo. Spel, instrument, redskap och utklädningskläder gör mig supernyfiken och jag kan se flera av leksakerna potentiellt hamna i tomtesäcken om ett par månder. För att inte tala om rockringarna i bambu som jag slår vad om kommer pryda många inredningsbilder framöver, med eller utan småfolk i familjen.
 
 
Sist men inte minst i veckans blandning hamnar teet från Harney & Sons som följde med mig hem från USA. Snart är påsarna slut och det är inte utan att jag kommer att sakna en kopp av Paris.
 
Au Revoir.
 
 

Kommentarer
Postat av: Emma

När vi renoverade vårt badrum för två år sedan så hade jag sett en bild på Pinterest och blivit kär. På riktigt. Googlade vidare och hittade tillslut fiskfjälls-kaklet jag sett. 19000:-/kvm. Där var den kärlekshistorien slut, så att säga...

Svar: Åh, visst avskyr man kärlekshistorier med olyckliga slut...?!
Little miss fix it

2015-10-19 @ 06:42:31
URL: http://emmassamling.wordpress.com
Postat av: Petra

Hej,

jag kan annars rekommendera en kolstålpanna från de Buyer. mycket bra!

Svar: Tack för tipset Petra!
Little miss fix it

2015-10-19 @ 08:33:34
URL: http://frkarp.nu
Postat av: Anonym

Hej! Mauviel har även en pannkakspanna i kolstål, billigare än rostfritt/koppar och håller en hel livstid. Finns hos artilleriets köksbutik The kitchen, eller på nätet. Hur bra som helst när man stekt in den. Lycka till med framtida pannkakor!

2015-10-19 @ 09:49:33
Postat av: Anonym

Hej! Mauviel har även en pannkakspanna i kolstål, billigare än rostfritt/koppar och håller en hel livstid. Finns hos artilleriets köksbutik The kitchen, eller på nätet. Hur bra som helst när man stekt in den. Lycka till med framtida pannkakor!

Svar: Tack för tipset!
Little miss fix it

2015-10-19 @ 09:49:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback