Härligt & hållbart

I ett blogginlägg från februari -08 skrev jag:
 
"Jag är dessvärre ingen ekodrottning, men jag försöker tänka på hur jag kan vara snällare mot miljön i min vardag och jag tycker det är viktigt att sprida all miljövett man bara kan emellan sig, så att vi  till slut blir så klimatsmarta vi kan, hela högen!"
 
Amen.
 
Och nej, jag är fortfarande ingen ekodrottning och man kan inte göra allt rätt, men alla kan göra något! Så jag kommer fortsätta tipsa på en mer regelbunden basis om sånt som gillas av Moder Jord. Idag försöker jag nog i ännu större utsträckning att tänka ett varv extra på min egen roll i vårt konsumtionsbyggda samhälle, det är inte helt enkelt att vara människa av samlarsläkte och samtidigt brottas med vetskapen att vi lever över våra tillgångar när det kommer till jordens resurser.
 
Vet ni att i år inföll "Overshoot Day" redan den 13 augusti? Världnaturfonden säger att det är tidigare än någonsin och på knappt åtta månader har alltså mänskligheten gjort av med hela årets ekologiska budget. Det kan bara stavas på ett sätt - g a l e n s k a p. Växande befolkning, fördubblade koldioxidutsläpp och ökad materiell konsumtion är några av orsakerna. Så, idag döper jag om min något slumrande kategori Klimatsmart till det mer rättvisande Härligt & hållbart där jag kommer skriva om stort och smått inom ämnet hållbarhet. Och vare sig man har en (girl) crush på Julia Roberts eller inte så är det svårt att inte beröras av den här filmen. Jorden behöver inte oss, men vi behöver sannerligen jorden.
 
 
Film från Conservation International

Kommentarer
Postat av: Sara

Jag har blivit sämre på det där sen jag fick barn. Har inte råd, hinner och orkar helt enkelt inte köpa det mesta ekologiskt eller källsortera. Tänker att jag får ta igen det sen. Jag vill ju inte att gossen min ska växa upp och bli miljöbov. Haha.

Svar: Vissa saker har helt enkelt högre trösklar i perioder. Kanske går det lättare om du "bara" sorterar ex. plast, oftast är det just början som är jobbig. Man kan ju plantera tänket redan nu hos de små; att släcka lampan i rum man lämnar, att inte ta onödigt mycket toapapper/tandkräm/mat/insert valfri produkt som småttingar hejdlöst konsumerar/ och att aldrig slänga saker i naturen och samtidigt förklara varför man inte gör si eller så. Strax har man en liten polis som hjälper en att tänka på de små medvetna grejerna och då känns det inte så jobbigt :)
Little miss fix it

2015-09-02 @ 10:16:14
URL: http://litetarkiv.blogg.se/
Postat av: Lisa A

Amen!

Måste tipsa om en sommarpratare som kan det här. En fantastisk föreläsning om klimatet, planeten och om hur hållbarhet är en möjlighet! Kolla upp Johan Rockström.
http://t.sr.se/1ReNch4

Kärlek & fred

Svar: Tack för tipset!!!
Little miss fix it

2015-09-02 @ 10:33:02
Postat av: Josephine

Instämmer med kommentaren ovanför, Johan Rockströms sommarprat var riktigt bra och tänkvärt, tror att många skulle behöva höra det för att få lite eld i baken.
Och apropå att det är jobbigt/dyrt/svårt att leva mer miljövänligt så tror jag inte att man behöver ställa om sitt liv totalt. Som du skriver, om alla gör några små förändringar så tror jag att det gör stor skillnad på det stora hela. Bara en sån enkel grej som att äta mindre kött, det blir garanterat billigare och att laga en vegetarisk rätt kräver precis lika mycket tid och energi som att laga en kötträtt.
Tack för ett bra inlägg!

Svar: Försökte lyssna på Johans sommarprat efter en nattlig räd med 3-åringen, men hann bara höra en stund innan jag somnade. Måste lyssna klart för jag gillade det jag hann höra :)
Little miss fix it

2015-09-02 @ 13:30:25
URL: http://pionblomsteratelje.blogspot.com
Postat av: Linda B

Den filmen berörde mig starkt. Började gråta på jobbet (!) när jag såg den. De andra filmerna som natureisspeaking.org har producerat är minst lika bra!

Svar: Jamenjagveit!! Så himla fina (OCH tänkvärda)!
Little miss fix it

2015-09-05 @ 18:00:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback