DIY - laga spånkorg med läderhandtag

Igår var jag inbjuden till Nyhetsmorgon i TV4 för att prata återbruk, Gör Det Själv och förhoppningsvis inspirera till att laga saker hellre än att slänga dem när de gått sönder.
 
När vi hälsade på Lisa & Marcus i mellandagarna satt Lisa och jag och bollade idéer inför programmet, smart att fråga ett riktigt tv-proffs tänker jag, och med mig därifrån fick jag hennes farmors fina gamla spånkorg, numera med avbrutet handtag - alldeles utmärkt att laga i direktsändning.
 
 
Ganska omgående föddes tanken att byta ut det gamla handtaget mot ett bälte av läder och jag passerade ett par second hand-butiker innan nyår och höll utkik efter patinerade skärp utan resultat. Då inventerade jag istället min egen garderob och hittade inte mindre än fyra skärp. Två arvegods, ett second hand-köp och ett nyinköp (hur nytt det nu är från 2001 vill säga). Egentligen är jag alldeles för nostalgisk för att slakta mina accessoarer hur som helst och jag hoppades faktiskt att second hand-fyndet jag gjorde för ett par år sedan skulle vara det som passade bäst för uppgiften. Men det var alldeles för smalt och opropertioneligt så det blev det inte. Istället var det bältet jag fick för sisådär 25 år sedan av mammas f d sambo Benny. Ett bälte som redan då hade ett antal år på nacken efter en avslutad karriär som ridande cowboy på High Chaparral - Smålands svar på Vilda Västern. Perfekt graverat, lagom slitet och i helt rätt dimensioner till den lilla spånkorgen.
 
Såg framför mig att små vagnsbultar skulle bli bra och fin infästning på vardera sida men när jag begav mig till byggmarknaden i onsdags med feber i kroppen så hittade jag inga. Istället föll ögonen genast på en liten gevärsknapps-skruv (hade aldrig sett en sådan förut) och det var ju vara så perfekt om man enkelt vill ta bort handtaget någon gång. Trots 10 googlingar så får jag inte fram vad den heter och jag fotade den inte innan jag fäste den i korgen. Får återkomma med en länk.
 
 
Sagt och gjort, mellan slot:arna (de korta inslagen på tv-språk) så sågade jag av det trasiga handtaget med en japansåg, fintandad och smidig. Jag förborrade korgen med en 3 mm borr och skruvade in knappskruvarna med hjälp av en skiftnyckel.
 
Bältet hade en fin rundning som jag använde som mall när jag kortade det. Jag utgick från det präglade mönstret som jag ville ha symetriskt längs hela remmen och ritade ut rundningen med en tuschpenna i båda ändar och klippte längs linjen.
 
 
Sen måttade jag ut ett behagligt avstånd för infästningen och tryckte hål i vardera ände av remmen med en håltång.
 
Här blev det lite bråttom (jag hade liksom fullt upp med att äta VM-choklad och skoja med de andra gästerna) så när det var dags att kliva in i studion igen och jag insåg att jag gjort för små hål fick jag de sista skälvande minutrarna innan take 2 snabbt som tusan knipsa ett par snitt med lädersaxen för att få på remmen på piggarna. Hade minst 5 sekunder till godo när remmen satt på plats, phew!
 
Skruvarna kostade 5 kr, skärpet var gratis om än med ett högt affektionsvärde och korgen blev som ny, eller faktiskt lite finare än i orginalutförande, om du frågar mig.
 
Foto: Sara Zetterström


Kommentarer
Postat av: Emma Thun

du är så himla bra!

Svar: Men tack! Du är så fin på att stötta, jag är såå tacksam för det <3
Little miss fix it

2019-01-07 @ 08:39:41
URL: http://emmassamling.wordpress.com
Postat av: Sandra

Du gjorde ett alldeles strålande jobb i rutan och korgen blev så himla fin 🎉😍

Svar: Tack snälla, det var fantastisk skoj och det finns så mycket "skräp" därute som aldrig borde slängas, med lite kärlek blir det något funktionellt och vackert igen!
Little miss fix it

2019-01-07 @ 23:05:40
Postat av: Josefin

Fantastisk insats, du är en sån person en vill höra, se och läsa mer av 😊👏🏻 Blir så inspirerad av ditt positiva och sympatiska sätt och allt du tar dig för blir superfint, heja!

Svar: Men jösses, you sure know how to make a girl blush! Tusen tack för de snälla orden, sparar dem och blir glad i hela kroppen!
Little miss fix it

2019-01-08 @ 08:07:28
Postat av: Malin Rosö

Det blev så mycket snyggare, verkligen!

Svar: Vad roligt att du känner så, det gör jag med <3 En hel korg är ju så mycket bättre än en trasig.
Little miss fix it

2019-01-08 @ 21:19:27
URL: http://malinroso.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback